Det er ikke kun de store danske koncerner, som skraber penge ind på klodens fremadstormende eksportmarkeder.
Antallet af mindre danske virksomheder, der eksporterer til de såkaldte Brik-lande (Brasilien, Rusland, Indien og Kina, red.), er siden år 2000 blevet fordoblet, viser nye tal fra Udenrigsministeriet ifølge Børsen.
- At flere og flere danske virksomheder kommer ud på vækstmarkederne, er en nødvendighed, hvis vi i fremtiden skal have en eksport, der fortsat skal vokse markant, siger Philipp Schröder, økonomiprofessor ved Aarhus Universitet, til Børsen.
Han har forsket i eksporten blandt små og mellemstore virksomheder.
Tilbage i 2000 var der 1085 små og mellemstore virksomheder, der eksporterede til Brik-landene. Disse virksomheder er defineret som selskaber med en omsætning på under 150 millioner kroner eller færre end 100 ansatte.
I dag er antallet vokset til 2200 - hvilket svarer til syv procent af alle små og mellemstore virksomheder herhjemme.
- For ti år siden skulle man være en stor virksomhed for at komme ind på et marked som det kinesiske. Dengang var der meget kinesisk, men nu er det blevet meget mere international, siger Ulrik Dahl, direktør i Eksportforeningen, til Børsen.
- Derfor er det meget nemmere at begå sig i dag som mindre virksomhed uden den store internationale erfaring, forklarer han.
Antallet af de store danske virksomheder har ikke vokset i samme tempo som de mindre selskaber. I starten af årtusindeskiftet var der 585 med eksport til Brik-landene - i dag ligger tallet på 784.
Til gengæld har de store koncerner firedoblet deres salg på ti år. I dag ligger tallet på 30 milliarder kroner, skriver Børsen.
/ritzau/