Københavnerne vil stadig skulle indånde luft, der overskrider grænserne for god luftkvalitet, når en betalingsring bliver indført.
Det viser en ny rapport fra Vejdirektoratet, skriver Politiken.
Men selvom en stor miljøgevinst udebliver, er SF stadig tilfredse med planen.
"Det er klart, at når der kommer en størrelsesorden på 15.000 færre biltimer i byen, så giver det jo også en vis effekt på miljøet i indre København, men det, der er det centrale for os, er, at vi rent faktisk får forbedret mobiliteten," siger trafikordfører Anne Baastrup (SF).
Argumentet om bedre luftkvalitet til københavnerne har ellers været et af de helt store i debatten om den omstridte betalingsring.
Men at de nye tal viser en ret lille reducering, slår ikke hul i SF og regeringens argumenter, mener Anne Baastrup.
Betalingsringen er nemlig først og fremmest en "trængselsring".
"Det centrale er, at vi får forbedret mobiliteten, og at vi via trængselsafgiften kan få penge til en forbedret kollektiv trafik, til at lave nogle ordentlige parkeringspladser og sikre at cyklisterne kan komme frem," understreger Anne Baastrup.
Det er indre København, der får den største miljømæssige gevinst ved betalingsringen. Her overskrider 11 gader nu grænsen for god luftkvalitet, mens det vil blive reduceret til mellem fem og syv, når der kommer betaling ved bygrænsen.
Men i resten af hovedstaden vil den samlede reduktion ifølge rapporten fra Vejdirektoratet altså være begrænset.