Betalingsringens miljøargument smuldrer

Miljøundersøgelse viser, at den kommende betalingsring om København har en begrænset effekt på miljøet.
Der bliver mere plads på vejene i KØbenhavn, når betalingsringen indføres. Miljøeffekten er derimod begrænset.
Der bliver mere plads på vejene i KØbenhavn, når betalingsringen indføres. Miljøeffekten er derimod begrænset. Foto: www.colourbox.com

Der kommer færre biler og dermed mindre ventetid i form af kødannelser i København, når den ny betalingsring er klar.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Til gengæld skal københavnerne ikke regne med, at den luft de indånder, bliver meget renere. Det viser en undersøgelse, som vejdirektoratet har lavet, og som fremlægges senere i dag.

Det skriver Politiken

Samlet vil hovedstadsområdet kun opleve en begrænset effekt på luftkvaliteten konkluderer rapporten.

I det indre København vil betalingsringen dog betyde, at der kun vil være fem til syv strækninger, hvor grænseværdierne for lufkvalitet er overskredet. I dag er tallet 11.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, mener, at rapporten understreger, at der ikke er hold i regeringens argumentation om behovet for en betalingsring.

"Der er jo dele af regeringen, der argumenterer med luftforurening, og det lyder jo nærmest, som om folk dør som fluer i København. Men faktum er, at en betalingsring ikke hjælper, og det ved vi også fra andre storbyer," siger han.

På trods af at rapporten viser en begrænset miljøeffekt, er trafikminister, Henrik Dam Kristensen (S), alligevel godt tilfreds mied rapporten.

"Miljøargumentet er der. Men det her handler jo om trængsel - at mange mennesker bruger rigtig mange timer hver dag på at bringe sig frem og tilbage, " siger han.

Ifølge rapporten, vil betalingsringen reducere antallet af person- og varebiler med 40 procent. Derudover vil der undgås 15.600 kø-timer i døgnet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.