Tilgangen af pop-fænomenet Britney Spears som dommer hjalp ikke den amerikanske udgave af X Factor.
De første seertal viser, at gennemsnitligt 8,5 millioner amerikanere så med, da X Factor i onsdags tog hul på en ny sæson. Det er 3,5 millioner tv-seere færre end sidste års åbningsshow.
Det er et stort nederlag for Fox, som sender X Factor, fordi, at NBC med programmerne The Voice og America's Got Talent hittede ganske fint hjemme i de amerikanske stuer.
11 millioner tv-seere så onsdag med på America's Got Talent, mens 10,7 millioner tv-seere samme dag kiggede med på The Voice.
Britney Spears er ellers blevet headhuntet til X Factor i år efter skuffende seertal sidste år, men det har altså ikke haft nogen god effekt indtil videre.
Sangerinden får ifølge amerikanske medier angiveligt 15 millioner dollar - svarende til 85,5 millioner kroner - om året for at være med i sangprogrammet.
En lille trøst for Fox er, at X Factor var mest populær blandt målgruppen 18 til 49 år, hvilket er den vigtigste målgruppe i forhold til reklamer.
Fox kan desuden trøste sig lidt med, at X Factor var det mest omtalte program på sociale medier som Facebook og Twitter med 1,4 millioner kommenterer. Det er rekord for en sæsonåbning i den slags programmer.