"Hej! Ja dig! Du ved, hvem du er. Du var hernede i butikken og handle i dag for cirka en time siden. Du ser, at der er gang i alle vores kasser, alle medarbejdere har travlt med at betjene kunder, og der er kø. Du kommer hen til ekspedienten i kasse 1. Ekspedienten laver en fejl, da et nedsat-klistermærke fra en vare er faldet af, så du ikke får den rabat, du skulle have haft. Dette gør dig så arrig, at du råber af kasseekspedienten. Du ser, at hun bliver forskrækket og faktisk ret hurtigt får tårer i øjnene af de hårde ord, du efterfølgende sender efter hende. Hun indrømmer sin fejl og siger, at hun nok skal få det rettet. Det stopper dig ikke".
Sådan begynder Daniel Madsen, der er souchef i Rema 1000 på Frederiksgade i Aarhus, sit Facebook-opslag.
Episoden, han optaler, skete mandag, mens der var allermest travlt i butikken. Og selv om den 35-årige ekspedient fortæller til den ophidsede kunde, at hun har ADHD og har brug for et øjeblik til at få rettet fejlen, bliver kunden ifølge Daniel Madsen bare ved med at råbe og overfuse ekspedienten.
- Kunden råber, at hvis hun har ADHD, skal hun slet ikke arbejde i butikken. Det ender med, at min kollega bryder sammen, mens flere af de andre kunder forsøger at trøste hende, fortæller Daniel Madsen til Avisen.dk.
Han selv sad ved en anden kasse, da episoden fandt sted, og kunne derfor ikke komme over og hjælpe.
- Normalt har vi altid en ansvarlig leder i butikken til at tage over i sådanne situationer, men lige i går var det bare ikke muligt. I dag kunne jeg da godt ønske, at jeg – trods travlheden – var gået over til hende. Allerhelst ville jeg bare have smidt kunden ud, men vedkommende skulle jo lige have nogle penge retur først, siger Daniel Madsen, der efterfølgende fløj til tasterne og skrev det indlæg på Facebook, der nu har fået mere end 10.000 likes og er blevet delt mere end 1800 gange.
- I første omgang skrev jeg det for at få min kollega i bedre humør igen. Vi har mange faste kunder, som kender min kollega og er glade for hende, så håbet var, at de ville skrive nogle opmuntrende ord til hende, fortæller han.
Kollegaen, der blev overfuset, fik efterfølgende en times pause, hvor hun talte med en af de andre medarbejdere.
- Det hjalp lidt, men hun var tydeligt berørt af det resten af aftenen, siger Daniel Madsen, der ikke har kunnet få fat på kvinden i dag.
Ifølge Daniel Madsen hører det heldigvis til sjældenhederne, at kunder hidser sig sådan op.
- Men som butiksansat skal man finde sig i lidt af hvert.
Daniel Madsen kunne derfor også ønske, at medarbejderne blev trænet mere i at håndtere svære situationer.
- De får selvfølgelig kasseoplæring, når de starter, men konflikthåndtering er ikke noget, man bliver oplært i, siger han.