Hvis du arbejder i butik med at sælge for eksempel tøj, sko eller elektronik, er der grund til at være oppe på mærkerne og sørge for at få kurser og efteruddannelse. For dit job er måske snart væk.
I hvert fald kan man se, at det går markant tilbage med antallet af job i butikker, der sælger beklædning, fodtøj og elektronik. Det fremgår af en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
I branchen 'detailhandel med beklædning og fodtøj' faldt antallet af fuldtidsjob med 924 fra 2013 til 2015. I dag er der så - omregnet til fuldtidsjob - cirka 15.000 beskæftigede i branchen.
Ansatte i butikkerne kan ikke regne med, at deres job er der om ti år.
Det ser sort ud for mange af de ansatte i butikker. Det vurderer Marianne Levinsen, som er forskningschef ved Center for Fremtidsforskning i Aarhus.
- Detailområdet er stærkt udfordret, fordi du i mange tilfælde kan få varerne billigere på nettet og oven i købet leveret til døren. Ansatte i butikkerne kan ikke regne med, at deres job er der om ti år, siger Marianne Levinsen.
Hun vurderer, at jobusikkerheden er meget stor for butiksansatte.
- Det er usikkert at arbejde i butik, medmindre du kan noget helt særligt med at rådgive og vejlede kunderne. Noget der ikke kan erstattes af en maskine eller klares via indkøb på nettet, siger Marianne Levinsen.
Er der jobfest eller nedgang i din branche? Få svar ved at kigge på listen her.
Intet sortsyn i HK
I fagforbundet HK Handel er man ikke så pessimistisk som Marianne Levinsen med hensyn til fremtiden for de butiksansatte. De 59.000 medlemmer af HK Handel skal ikke gå og bævre for fremtiden.
- Så længe ansatte i butikkerne brænder for at sælge og holder sig ajour med den teknologiske udvikling, så vil der også fremover være muligheder for at få arbejde, siger Lisbeth Nørremark, som er faglig sekretær i HK Handel.
Hun kommer med et eksempel på, at der en fremtid for butiksansatte:
- I forbindelse med at Fona-kæden lukkede ned, var der mange ansatte, som mistede deres job. Men heldigvis er rigtig mange af dem kommet i arbejde igen hos Elgiganten, Power eller andre steder. For Fona-folkene er jo gode sælgere og har holdt deres kundskaber up to date, siger Lisbeth Nørremark.
Adspurgt om mere og mere handel ikke vil flytte over til netbutikkerne, siger hun:
- Jo, den udvikling fortsætter nok. Men man skal altså ikke glemme, at mange gerne vil kunne gå ned i en butik og prøve, om skoene eller tøjet nu passer. Og sætter pris på at få en god vejledning.
Efteruddan dig!
Den bedste måde at fremtidssikre sig som butiksansat er konstant efteruddannelse og fokus på at yde en god service.
- For at kunne arbejde i butiksbranchen skal man hele tiden holde sig opdateret. Man bør ved medarbejder-samtaler med chefen efterspørge kurser og uddannelse.
- Og hvis man er under en overenskomst, skal man huske at bruge sin ret til at tage på kurser og eventuelt blive opgraderet fra ufaglært til faglært, siger Lisbeth Nørremark.
Hun fortæller, at der er mange kurser for butiksansatte, der gerne vil opkvalificere sig til at kunne arbejde i en netbutik.
- Der er mange af vores medlemmer, som tager på kurser i e-handel. De står helt klart bedre rustet, hvis den fysiske butik forsvinder og handlen glider over på nettet, siger Lisbeth Nørremark.
Du kan læse hele analysen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd her.