Sommer i Sunny Beach og Lloret med masser af druk er kun for unge under 18.
Det faktum må Dansk Ungdomsferie ApS nu erkende, efter de netop har modtaget en dom ved Retten i Århus for at have forsøgt at sælge deres drukferier til mindreårige.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden, der meldte rejseselskabet for deres ulovlige markedføring tilbage i 2008.
Sagen drejer sig om, at Dansk Ungdomsferie i marts 2008 reklamerede for drukture til Sunny Beach og Lloret i ungdomsbladet Chili. Gratisbladet bliver blandt andet uddelt på gymnasier, og mange af læserne er altså under de 18 år, som er grænsen for, hvornår det er i orden af målrette alkoholkampagner til unge.
Hos Forbrugerombudsmanden er man tilfreds med dommen, der er den første af sin slags.
"Der er tale om en principiel dom, og jeg er naturligvis glad for, at retten var enig i vores vurdering af, at Dansk Ungdomsferie ApS'markedsføring var i strid med markedsføringslovens bestemmelse om at opfordre børn og unge til at drikke alkohol," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Dommen understreger, at der er et generelt forbud mod direkte og inddirekte at reklamere for alkohol til mindreårige.
"Rettens afgørelse vil få stor betydning for tilsvarende sager i fremtiden," tilføjer Henrik Øe.
Udover at Dansk Ungdomsferie gennem reklamer opfordrede unge mindreårige til at tage med på de vilde ferier, solgte det nu dømte rejsebureau også de notoriske drukrejser til unge under 18. Det er selskabet dog holdt op med nu.
Dansk Ungdomsferie har sammen med dommen fået en bøde på 55.000 kroner.