Uber-chauffører har kun pligter, men ingen rettigheder, og Ubers kontrakt handler først og fremmest om at fralægge sig ansvar.
Så hård er dommen fra professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet. Han har gennemgået en af Ubers kontrakter, som Avisen.dk er kommet i besiddelse af. Den er indgået i efteråret mellem en tidligere dansk Uber-chauffør og det hollandske datterselskab Rasier Operations BV, som står for at indgå aftalerne med de danske chauffører.
- Det er en meget amerikansk måde at iscenesætte et forhold mellem to parter, der ikke er ligestillede. Det er ikke noget, vi normalt accepterer i dansk ret, og heller ikke noget vi plejer at acceptere på arbejdsmarkedet, siger Henning Jørgensen.
- Man fraskriver sig alle de rettigheder, som taxachauffører ellers har. For det er jo reelt det, man er.
"Fraskriver sig alle rettigheder"
Danske Uber-chauffører skal blandt andet acceptere, at Uber kan inddrive penge fra chaufførerne, hvis Uber mener, at chaufføren har ansvar for skader på personer eller ting. Er chaufføren uenig, skal sagen i sidste ende for en voldgiftsret i Holland. Chaufførerne skriver nemlig også under på, at hele aftalen reguleres efter hollandsk lov og skal i sidste ende for en voldgiftsret i Holland. Noget, som ifølge en advokat kan være ganske svært. Samtidig indvilliger chaufførerne også i, at de på ingen måde kan betragte sig selv som ansatte hos Uber.
Professor Henning Jørgensen er stærkt kritisk over for kontrakten.
- Det hele går ud på, at man skal afskrive enhver form for lønmodtagerstatus, og det eneste, man får til gengæld, er muligheden for at køre for Uber. Man fraskriver sig alle de rettigheder, som taxachauffører ellers har. For det er jo reelt det, man er, mener professor Henning Jørgensen.
- Chaufføren forpligter sig til selv at være ansvarlig for en lang række ting, men har slet ingen rettigheder selv. Derfor er det et totalt asymetrisk magtforhold.
Professor: Chauffører er retsløse
Mens taxichauffører skal stå til rådighed på bestemte tidspunkter ligesom alle andre lønmodtagere, er det anderledes for Uber-chauffører. De har nemlig ikke pligt til at stå til rådighed på bestemte tidspunkter. Til gengæld skal man som Uber-chauffør blandt andet selv stille med en bil, sørge for at have de nødvendige tilladelser fra myndighederne til at tilbyde kørsel, ligesom man skal acceptere at Uber med kort varsel kan ændre takster og gebyrer. Hvor taxachauffører er garanteret en bestemt mindsteløn, har Uber-chauffører derfor ikke ret til noget som helst.
- Du er fuldstændig retsløs over for Uber. Selskabet fraskriver sig ethvert ansvar og lægger alle byrder og alt ansvar over hos chaufføren. Samtidig skal chaufføren erklære, at vedkommende ikke er lønmodtager. Det er et forsøg på at komme uden om både den ene og den anden form for regulering i Danmark, mener Henning Jørgensen og fortsætter:
- Chaufføren forpligter sig til selv at være ansvarlig for en lang række ting, men har slet ingen rettigheder selv. Derfor er det et totalt asymetrisk magtforhold, siger han.
Uber: Uhørt grad af frihed
Avisen.dk har forelagt kritikken for Uber. De skriver i en mail, at modellen med selvstændige chauffører i stedet for ansatte giver masser af frihed til gavn for chaufførerne.
- Vi tror på, at det sikrer partner-chaufførerne en næsten uhørt grad af frihed. Ved at være deres egen chef kan de selv vælge, hvor og hvornår de vil køre. Der er intet mødeskema, og de vælger, hvordan de leverer ydelsen til passagererne, skriver Uber i en mail på engelsk, som Avisen.dk har oversat.
Uber oplyser samtidig, at de sidenhen har opdateret kontrakten, så den er lettere at forstå for chaufførerne. Den opdaterede kontrakt er sendt til Avisen.dk.
Opdateret 6:35 med kommentar fra Uber