Trafikanter vil se mindre til politiet på vejene, hvis Rigspolitiets planer om at skære hver tredje motorcykel væk bliver til virkelighed.
Det mener tillidsmanden for betjentene i Københavns Politis færdselsafdeling.
- Der er ingen tvivl om, at der bliver færre patruljetimer, siger Anders Knudsen.
Han er stærkt kritisk over for en intern analyse fra Rigspolitiet.
Den lægger blandt andet op til, at betjentene ikke længere skal kunne køre til og fra arbejde på motorcyklen.
I dag kører betjentene i Københavns Politi denne patruljering i deres fritid og får ikke betaling - bortset fra benzinen.
- Alle ved, at det har en præventiv effekt, når vi er synlige, og at man får hastigheden ned, siger Anders Knudsen.
Derimod mener politidirektør i Rigspolitiet Thorkild Fogde, at ændringerne ikke nødvendigvis fører til mindre patruljering.
Ifølge planen skal antallet af motorcykler sænkes fra 210 til 140.
Det betyder, at hver betjent ikke længere har "sin egen" Yamaha. Rapporten henviser til, at det også er sådan i Norge. Men det vil gå ud over sikkerheden, mener tillidsmanden.
- I Norge har man haft en del uheld. Og derfor er man netop ved at ændre konceptet, så det ligner det, vi har i Danmark, fortæller Anders Knudsen.
- Vores sikkerhed er ikke længere i højsædet, konkluderer han.
Han mener også, at rapporten er et bestillingsarbejde, hvor man ikke har lyttet tilstrækkeligt til fagfolkene.
- Den er fyldt med fejl. Man siger, at det vil give en besparelse på 4,4 millioner kroner, men det reelle tal er 3,4 millioner kroner, siger Anders Knudsen.
Det er rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg, der i løbet af efteråret skal afgøre, om besparelsen skal føres ud i livet.