Af Lars Fogt | lafo@avisen.dk
Nu skal piloter til at blæse i spiritusballoner.
Fra august vil politibetjente i danske lufthavne tage tilfældige piloter fra rute- og charterfly til alkoholtest.
»Og slår alkometeret ud, så får de selvfølgelig ikke lov til at flyve,« siger informationschef Thorbjørn Ancher fra Statens Luftfartsvæsen.
De har bedt Rigspolitiet sørge for, at 50 til 60 tilfældigt udvalgte erhvervspiloter bliver udtaget til spiritustest i en forsøgsordning.
Flyansatte skal allerede holde sig under en promille på 0,2 og to gange om året stille med en såkaldt gamma-test af leveren, der afslører misbrugsproblemer. Testen ser dog ikke, om piloten natten før takeoff har fået for mange flyversjusser.
Fra 1997 til 2002 fik 68 danske piloter flyveforbud på grund af alkohol- og misbrug, viser en ny rapport fra Rigsrevisionen.
Det tal er siden steget kraftigt ifølge Statens Luftfartsvæsen.
Fra maj 2006 til maj 2007 var der således 29 piloter og stewardesser, der fik inddraget flytilladelsen midlertidigt, mens man undersøgte testresultaterne.
Sover over styrepinden
Ifølge formanden for Pilotforeningen Danmark, blæser de 12.000 danske piloter gerne i ballonen, før de sætter sig i cockpittet.
»Hvis det beroliger passagererne, så deltager de gerne,« siger Mogens Holgaard, der mener, at søvnmangel er et langt større problem.
Han frygter slet og ret, at piloter falder i søvn over styrepinden, efter at trafikminster Flemming Hansen (K) bestemte, at piloter må flyve 14 timer i træk og 60 timer om ugen.
»Hviletidsregler for chauffører i dyretransporter er hårdere end vores. Undersøgelser viser jo, at når du er træt efter 14 timers arbejde, så laver du lige så mange fejl, som var du beruset,« siger han.