En undersøgelse lavet af erhvervsmediet Finans viser, at importører af brugte Teslaer i mange tilfælde registrerer bilernes værdi lavere end den reelle værdi.
Dermed slipper afsted med at betale en lavere registreringsafgift.
Snyderiet foregår, når der importeres brugte Teslaer fra Tyskland til Danmark. Her er der ifølge Finans et smuthul, hvor importørerne kan undgå at betale registreringsafgift.
Finans har gennemgået flere hundreder nyligt importerede Model Y Long Range.
Undersøgelsen viser, at der i en tredjedel af tilfældene ikke er betalt registreringsafgift ved, at importørerne har værdisat bilerne betydeligt lavere end deres reelle værdi.
I strid med de danske afgiftsregler har importørerne registreret bilerne til mellem 50.000 og 100.000 kroner under den reelle pris.
Finans er bekendt med nummerplader på 68 importerede Teslaer, som er blevet registreret i Danmark uden at betale én krone i afgift.
Ifølge Jan Lang, ansvarlig for Bilbasen.dk's markedsindsigt, fortæller til Finans, at snyderiet ikke kun sker med brugte Tesla-biler, men at det også sker med dyrere modeller af andre bilmærker.
Motorstyrelsen oplyser til Finans, at den har et særligt fokus på brugte importerede køretøjer i kontrolarbejdet.