Mens finanskrisen raser, og økonomiske teorier står for fald, oplever studerende i økonomi på Københavns Universitet en ukritisk undervisning, der fastholder snævert fokus på matematiske modeller.
Det skal der nu laves om på, lyder kravet fra de studerende.
Det skriver Dagbladet Information mandag.
De økonomistuderende på Københavns Universitet (KU) har dog ikke aktuelle planer om at udvandre fra forelæsningerne, sådan som deres kammerater på Harvard University gjorde i november.
I protest mod "slagsiden" i undervisningen forlod de økonomiuddannelsens grundkursus og sluttede sig til Occupy-demonstranterne udenfor.
- Vi er folk fra hele det politiske spektrum, og vi vil først og fremmest bane vej for en kritisk stillingtagen til, om vi som fag gør det godt nok, når det handler om at forstå, hvordan samfundet hænger sammen, siger Kristoffer Jensen.
- Men man kan da ikke udelukke, at vi gør det. Udvandrer, tilføjer Arvid Aagaard.
De er begge blandt initiativtagerne til en gruppe af studerende, der nu under navnet "Kritiske Politter" kræver større pluralisme i undervisningen på KU's Økonomisk Institut.
Derudover forlanger de mere kritisk debat om de teorier, modeller og metoder, der præger økonomistudiet, økonomfaget og den økonomiske politik i det meste af verden.
- Vi har fundet sammen som "Kritiske Politter", fordi vi har siddet med den fælles oplevelse i undervisningen af at lære en masse avancerede værktøjer på højt fagligt niveau, men uden nogen kritisk debat og uden tilstrækkelig refleksion over de måske problematiske antagelser bag de fine modeller.
- For mange af os har det været frustrerende, at modellernes svagheder og alternativerne til dem ikke diskuteres. Der foregår tydeligvis et opbrud i den virkelige verden, og hvis ikke det påvirker den undervisning, vi får, så får det konsekvenser for vores kvalifikationer, siger Kristoffer Jensen.