Få en ny læge med på sidelinjen, når du skal til undersøgelse eller behandling hos din praktiserende læge og kom bedst muligt igennem din behandling.
Sådan synes mantraet at lyde hos en ny sundhedsforsikring, der er på vej til Danmark, skriver Jyllands Posten. Men selvom forsikringen opfylder et stort behov, så udstiller den samtidig alvorlige mangler i sundhedsvæsenet, advarer flere fagfolk.
"Her er helt klart et område, hvor det offentlige sundhedsvæsen ikke leverer varen. Slet ikke," siger direktør for Danske Patienter Morten Freil til avisen.
Han henviser til de cirka 850.000 patienter, der lider af mere end én diagnose, og som sendes fra en afdeling til en anden og dermed risikerer at blive tabt i behandlingssystemet.
Det er direktør for firmaet 'Doctorservice', Mogens Pedersen, dog ikke enig i. Hos den nyoprettede 'Doctorservcie' bemander op til 30 læger en hotline 24 timer i døgnet, hvor de sidder klar ved telefonen til at rådgive patienter. Mogens Pedersen mener, at vi vil se flere slags af den nye forsikring i fremtiden.
Også Pension Danmark tilbyder en lignende forsikring, nemlig 'Hurtig Diagnose', hvor flere sygeplejersker fungerer som guider for patienter, der føler sig fortabt i det - til tider - uoverskuelige sundhedssystem.
Sundhedsminister Bertel Haarder siger til avisen, at han ikke ser den nye slags forsikring udbredt, da det i følge ham, er et symptom på, at 'noget ikke bliver varetaget godt nok'.