Spørgsmålet pressede sig måske på hos en del, da nyheden om en SAS-nødlanding i går eftermiddags ramte Danmark:
Når nu sådan et fly kan være ved at styrte ned - er det så farligt at flyve med sådan et SAS-fly en anden gang?
Svaret er nej. I hvert fald hvis man spørger direktøren for Norsk Luftfartstilsyn, Grete Myhre, der blandt andet beskæftiger sig med kontrol af SAS-fly i Norden.
- Det er ikke farligere at flyve med den type SAS-fly (Dash 8-Q400, red.) end med andre fly. Og de får også stadig lov til at flyve i Norge, siger Grete Myhre og tilføjer, at flytypen ikke tidligere har givet anledning til kritik i Norge, som det ellers er tilfældet i Sverige.
Undrer det dig ikke, at sådan noget kan ske?
- Nej, når vi har med maskiner at gøre, så er der altid noget uforudset, der kan ske. Jeg vurderer, at det er sikkert at flyve med SAS-fly, men vi kan ikke undgå risikoen for ulykker, siger hun.
Men hvordan kan det være sikkert at flyve, når vi nu ser, at et landingshjul pludselig kan gå i stykker?
- Igen: Det kan ske, når vi har med teknik at gøre. Men jeg vil godt sige, at sikkerheden er høj, og der er ingen grund til panik, siger Grete Myhre.
Læs også:
• SAS-fly på tværs hele dagen
• SAS aflyser fly frem til middag
• SAS-fly i dramatisk nødlanding
• SAS-sikkerhed er blevet kritiseret i årevis