Tømme skraldespande, skure toiletter, opvask og oprydning efter frokost.
Hver fjerde dansker oplever, at serviceopgaver på jobbet i stigende grad lægges over på dem. Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet Wilke har lavet for Avisen.dk.
Det stigende antal serviceopgaver kan - ifølge Thomas Bredgaard, der er arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet - tolkes som et resultat af finanskrisen.
- Man skærer helt ind til benet på virksomhederne, siger han til Avisen.dk.
Man sparer altså de medarbejdere væk, der plejede at brygge kaffe og sirligt anrette småkager til møder. Nu er det op til de tilbageværende medarbejdere selv at trille kaffevognen ind i mødelokalet, lyder det.
Hos akademikerfagforeningen Djøf mener chefkonsulent i Djøf Rådgivning, Maria Damm-Henrichsen, "at man skal bruge folk til det, de er uddannet til". Djøf'ere bør derfor ikke bruge deres arbejdstid på at rydde op i køkkenet:
- Det vil være en uhensigtsmæssig dyr måde at spare på. Serviceopgaverne tager tid fra kerneopgaverne. Det er stressende både at skulle holde kontorets toiletter rene og sørge for, at der altid er cola light i køleskabet, siger hun.
Thomas Bredgaard mener, at det kan give en "følelse af udbrændthed", at man ikke får løst sine kerneopgaver, fordi man skal løbe rundt og lave "irrelevante serviceopgaver", lyder det.
Ifølge forskeren varierer det meget arbejdspladser og fagområder imellem, hvor vilde folk er med de ekstra småopgaver.
Men får du tjansen med at rydde op efter frokost, så råder han til at se det som et frikvarter fra det sædvanlige arbejde i stedet for at fokusere på, at det er under ens faglige niveau.
/ritzau/