Når butikkernes tilbudsfest black friday løber af stablen fredag, topper danskernes onlinehandel.
Stormfloden af tilbud får nemlig mange danskere til at sidde klar bag skærmen med kreditkortet i hånden. Men for mange af de onlinehandlende er det ikke uden en vis uro i maven.
I hvert fald ikke hvis man skal tro en undersøgelse om danskernes nethandel, som Norstat har lavet på vegne af Telenor.
I undersøgelsen har 1000 danskere besvaret en række spørgsmål om nethandel.
Her svarer hver anden forbruger, at de har oplevet problemer med en fysisk vare bestilt på en webshop. Særligt på udenlandske webshops.
Det er især i forbindelse med kvaliteten, at forbrugerne føler sig snydt. Tre ud af ti har oplevet, at varen ikke levede op til billedet eller beskrivelsen på webshoppen.
En anden udfordring har været levering af varer købt online. 24 procent har oplevet, at en vare aldrig dukker op. 20 procent har oplevet mere end 30 dages forsinkelse på en vare.
For 43 procent af de adspurgte har ovenstående været noget, de har oplevet flere gange.
- Det er alarmerende, at pakkesvindel er blevet så udbredt, og at de mange danskere, som er på den helt store tilbudsjagt i disse dage, risikerer at stå uden gaver under træet op til jul, udtaler Christian Hoffmann, markedsdirektør i Telenor, i pressemeddelelsen.
Netop indkøb af julegaver på black friday er et stort hit blandt danskerne.
I en forbrugerundersøgelse lavet af Nets i forbindelse med black friday sidste år viste det sig, at 68 procent af de handlende ville udnytte de mange tilbud til at få købt julegaver.
Det viser sig derudover, at hovedparten af de problemer, som forbrugerne oplever med kvalitet og levering, er noget, de selv må forsøge at løse med den webshop, hvor varen er købt.
- Undersøgelsen understreger det store behov, der er for tiltag og ordninger, som kan hjælpe forbrugerne med rådgivning og kompensation, når skaden er sket, lyder det fra Hoffmann.
Han har flere simple råd til, hvordan forbrugerne kan gardere sig mod pakkesvindel online.
- Vær kritisk over for de webshops, du besøger, tjek tilbudsmails ekstra grundigt, vær på vagt over for falske beskeder fra fragtfirmaer, og få alting på skrift, siger Hoffmann.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.