Priskrig på fragtraterne og høje brændstofpriser sendte A.P. Møller-Mærsks containerrederi Maersk Line i rødt med et underskud i første kvartal på 3,4 milliarder kroner mod et overskud i samme periode året før på 2,5 milliarder kroner.
- Det er selvfølgeligt aldrig godt nok, men vi forventer da bedre rater i de sidste tre kvartaler. Vi har været igennem en meget svær periode i anden halvdel af sidste år og i første kvartal, siger Nils Smedegaard til Ritzau Finans.
Maersk Line har hævet fragtraterne på ruterne fra Europa til Asien, som er blevet mere end fordoblet, men containerrederiet venter ikke at få vendt de røde tal på bundlinjen til sorte i dette år.
Siden marts er raterne fordoblet, der er trukket kapacitet ud af markedet, og A.P. Møller-Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen, frygter ikke nyt fald i raterne, fordi der er trukket kapacitet ud.
- Det gør både vi og vores konkurrenter nu, så kapaciteten er blevet betydeligt mindre. Så jeg er ikke bekymret for, at ratestigningerne vil begynde at skride.
- Det er jeg heller ikke af den grund, at alle rederier er under pres i en grad, hvor selv kunderne har forståelse for, at de må betale nogenlunde fornuftige rater, hvis de skal have en leveringsdygtig industri fremover, siger Nils Smedegaard Andersen.
Maersk Line - der er verdens største containerrederi - transporterer godt nok mere fragt, der var tale om en fremgang på 18 procent i forhold til første kvartal sidste år, men fragtraterne faldt med ni procent.
Forventningerne om, at fragtraterne vil fortsætte fremad er dog meget følsomme over for ændringer i markedsbalancen, men Maersk Line forventer en fremgang i den globale søtransporten i år på fire til seks procent i år.
Det vil blive noget lavere på Europa-Asien-ruterne, men det modsvares af højere vækst på de nord-syd-gående ruter.
Maersk Line står for 42 procent af omsætningen i konglomeratet A.P. Møller-Mærsk.