Justin Timberlake og Amy Winehouse har gjort det. Og herhjemme også Kim Larsen, Lis Sørensen og Nephew. De har udsendt album, der kræser for deres fans med eksklusive bonusnumre eller live-dvd er. Og alle fem er på listen over 2007s bedst sælgende kunstnere herhjemme.
Blandt de 20 mest solgte album i 2007 var hver fjerde en særudgivelse, der indeholdt ekstramateriale. Og skal man tro direktør i pladeselskabernes brancheforening IFPI Jesper Bay kommer vi til at se flere af den slags særudgivelser fremover.
Kulturoplevelse
Ifølge lektor i innovation og oplevelsesøkonomi Mark Lorenzen bliver pladeselskaberne nødt til at tilbyde forbrugerne mere end blot musikken, hvis de fortsat skal sælge plader.
»For hundrede år siden var det en stor begivenhed at gå i teatret. Men i de sidste hundrede år er kulturoplevelser blevet en industri, og musik er i dag en massefabrikeret vare på linje med sødmælk. Og folk gider ikke betale så meget for sødmælk – det skal være mere komplekst og spændende end det.«
Mark Lorenzen bakkes op af fremtidsforsker Rolf Jensen fra firmaet Dream Company, der rådgiver erhvervslivet i oplevelsesøkonomi. Han mener, at ekstramateriale giver lytteren en oplevelse af at komme tættere på kunstneren.
»Folk vil have et indblik i personen bag musikken. For hvis det bare er musikken, så kan man ligeså godt købe den digitalt.«
Oplevelsesindustri
Ifølge Mark Lorenzen kan pladeselskaberne dog ikke sælge flere plader ved blot at tilføje et par bonusnumre på hver musikudgivelse.
»Hvis pladeselskaberne bare propper lidt ekstra på musikalbummene, så mister det hurtigt nyhedsværdi. Men hvis de tør at begynde at genopfinde deres produkter, så kan det redde branchen. For eksempel hvis en Madonna-cd sælges sammen med et abonnement til hendes fanklub. Et album skal være mere end blot musikken. Det skal være en oplevelse.«
I IFPI er de godt klar over, at pladebranchen fremover skal være bedre til at tænke i nye baner.
»Vi skal minde os selv om, at vi er en oplevelsesindustri og ikke blot sælger produkter. På et stort selskab kan det være svært at have fokus på både kunst og økonomi. Men som situationen er nu, har pladeselskaberne ikke noget valg, hvis de vil overleve,« siger Jesper Bay.
Kim Larsen: En Lille Pose Støj (livealbum og dvd): 89.011.
Lis Sørensen: De Allerstørste sange (greatest hist + live-cd og -dvd): 55.000.
De Nattergale: The Boks (samlet cd-boks med tre dvd’er): 58.000.
Travelling Wilburys: Travelling Wilburys: Collection (to tidligere albums + dvd): 38.000.
Nephew: Roskilde 07.07.07 (livealbum og dvd): 41.000.