Det er hårde tider for dansk damehåndbold.
Over de seneste fem år har klubberne i Dame Håndbold Ligaen tabt på den onde side af 60 millioner kroner i omsætning. Det viser en gennemgang af de tilgængelige årsregnskaber, som Politiken har foretaget.
Alene de fem aktuelle tophold har tilsammen mistet mere end en tredjedel af den omsætning, de havde i 2008.
- Når man læser klubbernes beretninger, nævner flere af dem sponsormæssig nedgang som årsagen, siger Rasmus Storm, sportsøkonom ved Idrættens Analyseinstitut, til Politiken.
- Krisen synes at have ramt dem endnu hårdere, end de nok selv havde troet, og de har været hårdere ramt af sponsornedgang, end fodbold for eksempel har, tilføjer han.
Selv om den generelle finanskrise i samfundet bærer en del af skylden for de hårde tider, har klubberne også et ansvar, mener han.
I mange år havde Danmark verdens bedste dameliga, og da kom sponsorerne nærmest af sig selv - ligesom tilskuerne gjorde. Men nu skal klubberne vænne sig til at arbejde hårdt for hver eneste krone og gæst.
- I det nye landskab kan man godt sige, at de nok har været for dårlige til at skabe grundlaget for at skaffe sponsorindtægter. Når der kommer en krise, vil sponsorerne se mere kritisk på, hvad de får ud af deres penge.
- Og hvis ikke de føler, at klubben og håndbolden giver dem nok value for money, så vil de trække sig ud eller skære i støtten, siger Rasmus Storm.
Trods damehåndboldens usikre farvand bliver et nyt ambitiøst projekt i dag sat i søen. På et pressemøde præsenterer den tidligere Viborg-træner Martin Albertsen og et par sportsglade pengemænd København Håndbold for omverdenen.
Den nye klub skal angiveligt spille videre på FIF's licens i Dame Håndbold Ligaen.
/ritzau/