Københavner-hipsterne adopterer ikonisk kasse

Arlas grønne mælkekasser er ikke længere forbeholdt kælderen eller knallerten på havnen. Unge københavnere favner nu den kendte kasse.
Før var mælkekassen bag på forbeholdt røde puch maxier. I dag har københavnske hipsters taget den ikoniske kasse i favn.
Før var mælkekassen bag på forbeholdt røde puch maxier. I dag har københavnske hipsters taget den ikoniske kasse i favn. Foto: Thilde Andersen

Fuldskæg og sømandstatoveringer. Økologiske speltboller og hjemmebyggede cykler. Spejlreflekskameraer og islandske undergrundsbands.

De københavnske hipsters favner bredt, eller måske rettere smalt, når de udvælger, hvad der skal være det nye cool.

Nu er Arlas grønne mælkekasser, som før kun prydede knallerterne på havnen, også blevet en del af hipsteruniformen - nemlig som storbysmart cykelkurv.

Ifølge Lene Hald, forsker i trends, mode og identitet på designskolen KEA, er brugen af den ikoniske grønne mælkekasse endnu et symbol i en bevægelse af anti-forbrugerisme hos unge, smarte københavnere.

- Man kan se trenden som et oprør mod brug-smid-væk-kulturen, og et ønske om at signalere bæredygtighed. Man genbruger ting omkring sig for at underbygge en historie om, at man er anti-forbruger, siger hun til Newspaq.

Det passer ifølge Lene Hald godt til moderne menneskers længsel efter et simpelt liv.

Samtidig er de unge københavnere ude på at sende et signal om, at de ikke hopper med på enhver trend, men at de derimod sætter deres egen dagsorden. Den grønne mælkekasse bliver et symbol på deres egen helt personlige smag.

At det ikke just følger konventionerne for, hvad der er moderne eller cool, er netop formålet, fortæller Lene Hald.

- At man vælger noget, som før har været forbeholdt ældre mænd på røde Puch Maxi'er og som ikke logisk set er hverken storby-coolt eller hipt, kan hænge sammen med, at der i dag er status i at se 'forkert' ud, fordi der ligger et socialt overskud i ikke at følge konventionerne om skønhed, siger hun.

Hos Arla vil man uanset signalværdi bare gerne have sine mælkekasser tilbage.

- Vi kan jo ikke rigtigt kontrollere, om de bruges nyttigt eller ender i vejkanten, når de først forsvinder ud af vores varetægt. Uanset om det er på den ene eller den anden måde, så kan vi jo ikke gøre andet end at bede folk pænt om at returnere dem, siger Theis Brøgger, pressechef i Arla Foods til Newspaq.

Arla Foods mister årligt 350.000-400.000 mælkekasser.

Det koster virksomheden 7-8 millioner om året at erstatte de forsvundne kasser.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.