DIGITALISERING ER ET MODEORD i disse år, og der synes ingen grænser at være for, hvad vi bør digitalisere. Jeg synes, at vi misser det allervigtigste: Nemlig den kritiske sans i forhold til hvorvidt noget rent faktisk gøres smartere igennem digitalisering eller ej?
I mine øjne burde vi tale værdiskabelse frem for digitalisering. Dvs. at udgangspunktet må være, om noget gøres smartere for os i hverdagen eller det modsatte. Ikke blot hvorvidt det er teknisk muligt.
Tag nu NemID som ét eksempel. Jeg talte for nyligt med én af mine gode venner omkring NemID, der, hvis du skulle være i tvivl, er vores fælles login-in til både offentlige og private selvbetjeningløsninger og til din netbank.
NEMID BESTÅR AF ET BRUGER-ID, en adgangskode og et nøglekort med engangskoder (papkort). Papkortet er min anke, for hvis jeg nu spurgte dig, hvor du opbevarer DIT hemmelige papkort, så vil jeg skyde på, at du enten svarer:
Det har jeg taget et billede af og gemt på min mobiltelefon
Det har jeg liggende ved siden af min computer.
Jeg tvivler på, at dit svar lyder:
Det har jeg forsvarligt opbevaret i en aflåst sikkerhedsboks i mit hjem.
Hvis jeg har ret, så betyder det altså reelt, at et tyveri derhjemme, eller en stjålen mobiltelefon i offentligheden, nu også potentielt giver tyven adgang til din såkaldt supersikre adgang til de førnævnte løsninger og netbank.
Jeg er godt med på, at tyven stadig skal bruge dit bruger-ID og adgangskode, men hvis du er som de fleste af os, så vil dette være lagret allerede i din cache (hukommelse) på computeren samt på din mobiltelefons digitale hukommelse over mulige logins og adgangskoder. Og vupti - så har tyven frit spil.
EKSEMPLET MED NEMID VISER, at digitalisering også kan gøre noget potentielt utroligt simpelt utroligt besværligt. Alligevel har man valgt pap-kort løsningen, fordi man arbejder med, hvad NemID selv kalder ”to-faktor-sikkerhed”. Altså at NemID på denne måde er noget, du har i hovedet og noget, du har i hånden: din adgangskode og dit nøglekort.
Men virkeligheden er nok nærmere den, at det er noget, du MULIGVIS har i hovedet, og helt sikkert noget, du har liggende som et skærmbillede på din mobiltelefon eller foran din hjemmecomputer. Det svækker så sikkerheden.
Jeg er ret sikker på, at misbrug af NemID (endnu) ikke er noget kæmpe problem. Jeg er imidlertid endnu mere sikker på, at det er en klar fordel for folkene bag NemID’et, at skylden ved misbrug primært ligger hos dig og ikke dem.
Hvis du er som de fleste og har dit papkort DIGITALISERET på din mobiltelefon (under billeder) eller liggende ved din computer, så er skylden nemlig din, hvis dine oplysninger bliver misbrugt. Du havde jo fået at vide, at det skulle opbevares sikkert.
Hvis man derimod havde valgt en lettere løsning for dig som bruger, så kunne borgerne skyde på det offentlige (som jo også er borgerne), og så var fanden løs.
MIN POINTE ER DEN, at vi i fremtiden bør tænke os om, når vi digitaliserer ting og ikke mindst bruger formuer på at gøre det. I fremtiden bliver vinderne dem, der evner at gøre komplekse ting simple - både for borgere og for deres kunder, hvis vi taler virksomheder.
Jeg plejer at kalde dette ’simplexity’. Verden bliver ganske rigtigt mere og mere kompleks, men af samme grund har vi mennesker brug for, at nogle gør den mere enkel for os. Ikke på en dødssyg Donald Trump måde, hvor kompleksiteten fuldstændig er væk til fordel for overfladiske og fakta-resistente argumenter, men på en måde, hvor vi reelt føler os hjulpet i hverdagen igennem smarte shortcuts.
Det behøver slet ikke at være så svært. Tilbage i skoletiden var det eksempelvis de dovne elever, der var gode til at finde disse smarte idéer.
Microsofts stifter Bill Gates har sagt det ret klart:
- I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.
Eller som denne skoleelev I England, der ligeledes fandt en genvej:
Sådan bør vi tænke hver gang, vi i fremtiden diskuterer, om noget bør digitaliseres og disruptes eller ej.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.