Danske skoleelever får en bedre uddannelse, hvis skolerne giver dem bedre tekniske færdigheder.
Sådan lyder det fra Odder Kommune, hvor man i år har udleveret iPads til kommunens 2.200 elever. Siden efterårsferien har to klasser fungeret som pilotklasser, og det har allerede givet positive resultater.
"Det er stærkt motiverende det her, og børnene har givet udtryk for, at det har gjort en stor forskel i deres undervisning," siger skoleudviklingskoordinator i Odder Kommune, Lise Gammelby, til Newspaq.
iPad'en kan bruges i undervisningen på flere praktiske måder, men det betyder ikke, at den per automatik skal indgå i alle typer undervisning, siger Lise Gammelby. It-projektet ruster samtidig børnene til at møde udfordringer i den højteknologiske omverden, de vokser op i, forklarer hun.
"Vi vil sikre, at børn får en større kritisk bevidsthed omkring de medier, de får i dagligdagen. De skal lære at forholde sig kritisk til det, de ser på nettet, og det de ser i fjernsynet, og det, ønsker vi, skal komme ind som en naturlig del af undervisningen," siger Lise Gammelby.
Odder Kommunes iPad-projekt koster cirka otte millioner kroner fordelt over tre år, hvilket skal sammenholdes med, at kommunen stod over for at skulle forny en nedslidt computer- og serverpark for omkring seks millioner kroner.
Ved at betale to millioner kroner mere får hver enkelt elev sin egen computer, mens de tidligere var fire elever om hver computer.
Samtidig er udgifterne til servere og reparationer mindre end med de gamle computere. Udgifterne til printerpapir er ligeledes faldet, og som en del af købsaftalen får lærerne kompetenceudviklende kurser af Apple.
Odder Kommunes it-projekt skal evalueres af blandt andre Via University College, ligesom kommunen er ved indgå aftale med forskere, som forsker i læringsmiljøer.
Eleverne får ikke mulighed for at beholde deres iPad, når de forlader skolen. Computerne tilhører kommunen.