EN SYG FORRETNING

Hyrede privat jobfirma med blodrøde tal

Jobfirma hastede sager om sygedagpenge igennem på grund af blodrødt regnskab, lyder kritik
Ejeren af Varda Jobservice beskriver jobfirmaets underskud som "skatteteknisk" og afviser, at det påvirker sagsbehandlingen.
Ejeren af Varda Jobservice beskriver jobfirmaets underskud som "skatteteknisk" og afviser, at det påvirker sagsbehandlingen. Foto: Colourbox

Syge borgere i Syddjurs Kommune føler sig krænket, og det kommunale jobcenter er i oprør over det tætte samarbejde med det privat jobfirma ISU/Varda.

Blandt ansatte på jobcentret hersker der en opfattelse af, at jobfirmaet haster afgørelser igennem, fordi de på den måde tjener flere penge.

Og det er tilsyneladende nødvendigt med hurtig profit. Ifølge Århus Stiftstidende har firmaet Varda Jobservice nemlig blodrøde tal i regnskabet.

Revisor advarede kommune

Da kommunen indgik kontrakt med firmaet i 2010, havde moderselskabet Varda Aps. et underskud på 2,3 millioner kroner.

Den vaklende økonomi i firmaet fremgår klart af den uafhængige revisorpåtegning for 2010-regnskabet.

»Det har ikke været muligt at opnå en begrundet overbevisning om, at selskabet har den til driften nødvendige likviditet,« skriver statsautoriseret revisor Per Therkelsen.

Professor i socialret ved Københavns Universitet Kirsten Ketscher mener, at jobfirmaets dårlige økonomi burde få kommunens alarmklokker til at ringe.

"Det er klart, at det at et firma har en dårlig økonomi styrker risikoen for, at sagsbehandlingen påvirkes af andre faktorer end faglighed," vurderer hun.

HK/Kommunal er gået ind i sagen på grund af det katastrofale arbejdsklima, som situationen har medført på jobcentret.

Formand Hans-Henrik Hansen finder det bekymrende, at jobfirmaet har så klare økonomiske interesser i sagsbehandlingen.

"Det er uheldigt, hvis det er økonomien og ikke sagkundskaben, der bliver styrende for kommunens afgørelser i sygedagpengesager," siger han.

Indehaver af Varda Jobservice Emil Raun beskriver det store underskud som "skattetknisk", og han afviser, at de røde tal på regnskabet har påvirket forvaltningen af sygedagpengesager.

"Jeg kan klart afvise, at vi har hastet sager igennem eller gået efter hurtig profit. Vores strategi har fra starten været at gå efter det lange seje træk," siger han.

Emil Raun erkender, at der er begået "fodfejl i sagsbehandlingen", men understreger, at tempo i afgørelserne ikke nødvendigvis er en ulempe.

"Det er faktisk sådan, at sygedagpengesager med fordel kan behandles så hurtigt som muligt til gavn for den enkelte borger på sygedagpenge," siger han.

Den kommunale ledelse mener heller ikke, at et underskudsramt jobfirma er problematisk.

"Vi kan sige, at al sagsbehandling er gået via nogen af vores medarbejdere. De private konsulenter kan ikke foretage sig noget, som vi ikke har set. Så jeg kan roligt sige, at alt er foregået med en behørig gennemgang af kommunens medarbejdere," siger Jørgen Andersen, der er direktør for Beskæftigelses- og Socialafdelingen.

Har I fortsat tillid til ISU/Varda?

"Ja, det har vi. Vi forholder os til det, de leverer til os i forhold til den samarbejdsaftale, vi har indgået. Og så længe den drives, som den skal, har vi tillid til dem," siger Jørgen Andersen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.