Tre unge abonnementssælgere, hvis grænser var blevet overskredet på deres arbejdsplads, kontaktede for nyligt fagforeningen HK.
De tre unge mænd arbejdede i TDC's datterselskab TDC Telco, der sælger abonnementer for Telmore.
Her oplevede de, hvordan lederne brugte fysisk afstraffelse og mobning af medarbejderne.
Hvis man kom for sent tilbage fra pause, blev man beordret ned på alle fire for at lave armstrækninger. Og solgte man ikke nok abonnementer, blev der tegnet en rød ring om ens navn.
I HK var man forundrede, fortæller Rene Knudsen, der er formand for HK Service i Hovedstaden til Avisen.dk.
Mindre end et år forinden var Avisen.dk kommet med en lignende afsløring af TDC Telco. Dengang skulle medarbejderne gå med en særlig hat, hvis de ikke solgte nok eller fik placeret en hundelort på deres bord.
Brev på vej til TDC
Dengang lovede TDC bod og bedring.
- Vi har svært ved at forstå, at der ikke er sket noget. Dessinerne fra topledelsen må ikke have været tydelige nok, siger formanden for HK Service i Hovedstaden Rene Knudsen.
Han vil tage Telmores nye direktør Jens Grøndahl Nielsen på ordet, når han kræver ændringer i ledernes måde at agere på.
Konkret vil Rene Knudsen sende et brev til Telmore-direktøren, hvor han beder om et møde, hvor de kan diskutere muligheden for en overenskomst i TDC Telco.
Rene Knudsen mener, at TDC lige nu konkurrerer på "uværdighedsvilkår" gennem TDC Telco, da den manglende overenskomst giver mulighed for lave lønninger og den ydmygende adfærd.
- Gennem en overenskomst kan vi løse det her, inden det eskalerer og sørge for, at det bliver en værdig arbejdsplads, siger Rene Knudsen.
Hårde vilkår i telemarketing
HK har længe kæmpet for overenskomster og bedre arbejdsforhold for dem, der arbejder med telemarketing.
Branchens særlige karakter giver dog nogle udfordringer. Medarbejderne er ofte unge og regner ikke med at blive i deres position særligt længe. Derfor har de svært ved at se værdien af en fagforening.
Hvis 50 procent af medarbejderne på en arbejdsplads er medlem af en fagforening, kan de kræve overenskomst.
Stor udskiftning er hæmsko
Rene Knudsen beskriver det som Sisyfos-arbejde at nå op på de 50 procent.
Lige så snart, HK har lokket nogle af de unge ind i fagforeningen, kommer der en udskiftning på arbejdspladsen. Så skal HK starte forfra.
- Vi har et brancheproblem i forhold til de callcentre, der er opstået selvstændigt og bliver hyret af teleselskaberne. De giver ikke en løn, man kan leve af, siger Rene Knudsen.
Han understreger dog, at en del teleselskaber har rykket telemarketing hjem og tilbyder de ansatte overenskomst.
Derfor mener han, at det er konkurrenceforvridende, når TDC bruger sit datterselskab til at give dårligere vilkår og laver løn.
Det håber HK, at man nu kan ændre.