Hvorfor stjæle, når man kan få det gratis?
Selvom Radiohead lod det være op til deres fans selv at beslutte, hvor meget de ville betale for bandets nye album In Rainbows , ja så blev der alligevel downloaded over 500.000 ulovlige piratkopier alene den første uge.
Tallene kommer fra medieovervågningsfirmaet BigChampagne, der kan spore downloads direkte.
Forklaringen på, hvorfor så mange har hentet albummet ulovligt ned fra nettet i stedet for at downloade det gratis fra Radioheads officielle hjemmeside, er ifølge Eric Garland, direktør i BigChampagne, at det er lettere.
»Interessen for albummet var så stor, at det gik meget langsomt eller slet ikke fungerede. Folk, som havde betalt for albummet, endte med alligevel at hente det ulovligt, fordi det gik hurtigere.«
Pirat er nemmere
For at downloade Radioheads In Rainbows kræver det, at man registrerer sig som kunde. En procedure, som ikke er nødvendig hos pirattjenesterne på nettet.
»I dag har kunderne valget mellem at betale eller ikke at betale for musik - hvilket Radiohead anerkender med deres eksperiment – og derfor bliver musikbranchen nødt til at gøre det nemmere for kunderne at deltage i det lovlige marked,« siger Eric Garland.
Klingende succes
Han mener dog ikke, at Radioheads forsøg er en fiasko.
»Normalt overstiger antallet af ulovlige downloads antallet af solgte eksemplarer, og selvom det kun er Radiohead selv, der ved præcist, hvor mange gange deres album er downloaded, så tyder intet på, at det er en fiasko,« siger han.
Rundspørger blandt betalende fans peger på, at Radiohead allerede første dag solgte 1,2 millioner album via deres hjemmeside til en gennemsnitspris på 42 kroner. Det giver en dagsløn på rundt regnet 50 millioner kroner.
Henrik Marstal, musiker og ph.d. i musikvidenskab, finder det en smule beskæmmende, at 500.000 valgte den dovne løsning, når Radiohead tilbød dem en lovlig mulighed, men slår fast, at det ikke er det samme som, at 500.000 har vendt Radiohead ryggen.
»Der er stadig scoret et langskud mod pladebranchen, og Radiohead har afsendt et musikpolitisk budskab, som er meget stærkt.«