Frisører og kosmetikere oplever seksuelle krænkelser på arbejdet.
I en rundspørge lavet af fagbladet Spejlet blandt 208 medlemmer af Dansk Frisør- og Kosmetikerforbund svarer 45 ud af 208, at de har været udsat for seksuelle krænkelser på arbejdet. Det svarer til cirka hver femte af de adspurgte.
De tal falder ikke i god jord hos formanden for Dansk Frisør- og Kosmetikerforbund, Lone Frost.
- Det her tal er alt for højt. Det skal bare ikke ske, lyder det fra Lone Frost.
Det er lidt af hvert, som de adspurgte har været udsat for. Især er det seksuelle hentydninger og berøringer fra kunder. Avisen.dk har samlet et overblik. 67 procent svarer samtidig, at krænkeren var en fremmed.
Tavse medlemmer
40 procent af de adspurgte svarer i rundspørgen, at de hverken sagde eller gjorde noget i situationen, ligesom at ingen gik til fagforeningen efter oplevelsen.
- Der vi altid være et lønmodtagerforhold - specielt elever er bange for at gå til chefen. Omvendt kan de jo sagtens gå til os, men jeg tror, mange er for blufærdige, når de er blevet krænket. Vi er til for vores medlemmer, og vi tager affære på deres vegne, siger Lone Frost.
Lone Frost fortæller, at det før rundspørgen har svært for forbundet at få et overblik over omfanget af krænkelserne.
- Vi vil altid gøre mere, og vi har et fælles ansvar organisationerne imellem. Men hvis vi ingen henvendelser får, er det svært. Selvfølgelig skal vi gøre en ekstra indsats, og åbne øjnene for hvad der sker. Det her har jo været tabubelagt i mange brancher, men jeg tror, det hjælper, at det har fyldt så meget i medierne, og at den glamourøse skuespiller-branche har åbnet op, siger Lone Frost.
Hvad vil I som fagforening gøre fremover, for at færre bliver krænket?
- Vi kommer ikke til at gå ud i salonerne og sige, hvad de skal gøre. Arbejdsgiverne skal tage snakken om, hvad der sker, hvis problemet opstår, og få styr på hvordan salonens personale skal reagere. Det kan sagtens være, at kunden så skal afvises, siger Lone Frost.
Arbejdsgivere: 'Alarmerende'
Connie Mikkelsen, der er formand i Danmarks Organisation for selvstændige Frisører og Kosmetikere (dofk), kalder tallene for 'alarmerende'.
- Vi har ikke selv været opmærksomme på problemet. Det er skræmmende, at man ikke har sagt noget, når problemet tilsyneladende er så stort.
Har arbejdsgiverne ikke et ansvar for, at så mange tilsyneladende har været udsat for en krænkelse?
- Både ja og nej. Selvfølgelig har arbejdsgiverne et ansvar, men det er også svært at tage hånd om noget, man ikke ved eksisterer, siger Connie Mikkelsen.
Hun mener, at det er et stort problem, at de færreste ikke råber højt, når de bliver krænket.
- Det skal italesættes. Det er først og fremmest fagforeningen, der skal sige til deres medlemmer, at de ikke skal finde sig i det. De ansatte bliver nødt til at åbne op og fortælle det til fagforeningen og arbejdsgiveren, når det sker, siger Connie Mikkelsen.
Hun råder i særdeleshed arbejdsgivere til at bakke medarbejderne op og afvise krænkende kunder fra salonen.