En rundspørge lavet af fagbladet Spejlet blandt medlemmer af Dansk Frisør- og Kosmetikerforbund viser, at 45 ud af 208 har oplevet seksuelle krænkelser på arbejdet.
Den kendte frisør Dennis Knudsen har en klar opfordring til de frisører, der oplever kunder, der går over stregen.
- Hvis man som kvindelig frisør føler sig stødt, skal man handle på det. Ingen kunder skal være blottende eller krænkende. Man skal sige fra, og hvis de ikke forstår det, må man gå til sin chef, siger Dennis Knudsen til Avisen.dk.
Dennis Knudsen har i en årrække haft sin egen frisørsalon. Han husker dog ikke selv, at der har været problemer med kunderne i salonen.
- Jeg har ikke selv registreret det, og jeg har haft en salon i over 15 år. Jeg ved, at der er kvinder, der har fået blomster eller en flaske vin af mandlige kunder. Enkelte er også blevet inviteret ud. Der er måske også nogle enkelte gennem årene, der har haft en affære med en kunde - men det, må vi gå ud fra, har været gensidigt, siger han.
Tilgengæld mindes han en episode fra dengang, han var en ung frisør-spire under uddannelse.
- Da jeg var elev på frisørskolen, var der en mandlig kunde, der onanerede under kappen, mens han blev klippet af en af de kvindelige elever, husker Dennis Knudsen.
Slørede grænser
Flere af frisørerne har ikke sagt fra eller fortalt deres chef om krænkelsen, fortæller de i rundspørgen. Noget som Dennis Knudsen mener, man bør.
- Hvis man er en ung frisør, der føler sig krænket, skal man absolut gå til sin arbejdsgiver. Jeg ville altid selv tage en ansat i forsvar og konfrontere kunden, understreger han.
Dennis Knudsen fortæller, at frisørfaget bygger på en enorm grad af kontakt med kunden. Og det kan nemt føre til situationer, der kan misforstås.
- Man skal huske, at det er to mennesker, der mødes. Når man klipper en kunde, er man meget tæt og i berøring. Meget handler også om dialogen under klipningen. Der kan godt opstå en meget flirtende jargon, uden at der er en dybere mening i det, men som kunden misforstår. Frisørfaget er snakkesagligt, og frisører er meget talende og givende mennesker, siger Dennis Knudsen.
Frisørfaget kommer også nemt til sløre grænsen mellem en professionel service og privatlivet, mener Dennis Knudsen. Han mener derfor også, at frisører selv kan gøre noget for, at der ikke opstår ubehagelige situationer.
- Der skal strammes op på professionalismen. Det er ikke en ven eller en veninde, man betjener, men en kunde der betaler. Måske skal afstanden mellem kunde og frisør værre større, og man skal passe på med at spørge for meget ind til privatlivet. Ellers kan der bare nemt opstå misforståelser, siger Dennis Knudsen.