Der er et element af maskiner bag udbredelsen af falske nyheder eller "fake news", og det gør det mere magtfuldt end tidligere propaganda.
Det mener Lisa-Maria Neudert, der er forsker ved Oxford University og beskæftiger sig med fake news, eller som hun kalder det: "junk news".
- Lige nu ser det ud til, at vi har en ny propagandakanal i sociale medier. Det betyder, at selve propagandaen også ændrer sig.
- Jeg mener, at den er langt mere omfattende og magtfuld end tidligere propaganda, siger hun.
Forskeren er inviteret til at tale ved et seminar om fake news i EU-Parlamentet arrangeret af parlamentets liberale gruppe.
Debatten om falske nyheder - eller fake news - tog fart under den amerikanske præsidentvalgkamp sidste år.
Her kom det frem, at falske historier blev delt i tusindtal på sociale medier. Flere gange siden, har USA's præsident, Donald Trump, beskyldt traditionelle medier for at bringe fake news.
Men ifølge Lisa-Maria Neudert er sociale medier en af de største udfordringer i forhold til at komme falske nyheder til livs.
80 procent af borgerne i Europa bruger Facebook hver eneste uge til at få nyheder, påpeger hun.
Det giver dem, der spreder information via sociale medier, en særlig magt. De har mulighed for at vide enormt meget om brugerne.
Venstres EU-parlamentariker, Morten Løkkegaard, der er medarrangør ved seminariet påpeger, at der er forskellige slags falske nyheder og forskellige steder at sætte ind.
Men han vurderer, at beskyttelse af de data, som borgerne efterlader på internettet, er et af dem.
- I det øjeblik, at du og jeg bliver Facebook-brugere, så opfatter vi ofte os selv som kunder. Men sandheden er, at det er os, der er produktet, siger han.
- En af løsningerne er, at vi bliver mere bevidste om, hvordan vi bruger vores data. Det kan eksempelvis være, at vi går ind via lovgivning.
Netop det er ifølge Løkkegaard en del af et udspil, som EU-Kommissionen for nylig har sendt videre, som parlamentet skal drøfte.
Et af forslagene bygger på, at det skal være lettere for borgerne at tage stilling til, hvad deres oplysninger skal bruges til, når man går på nettet, fortæller han.
- Men vi er nødt til at være en smule påpasselige. Virksomhederne skal også kunne leve af de her data, og det er ikke alle, der misbruger dem, siger han.
/ritzau/