Når danskerne fremover lægger øl, slik og fede sager ned i indkøbskurven, bør forbrugerne ikke betale mere for varerne end selve de afgiftsstigninger, som politikerne venter at sætte på usunde fødevarer.
Det understreger Forbrugerrådet ovenpå, at den seneste fedtafgift, der trådte i kraft 1. oktober i år, har vist, at butikkerne benyttede lejligheden til at sætte priserne et ekstra godt hak op.
"Hvis det er sådan, at priserne stadig er for høje om seks måneder, kan vi jo se, at der er et konkurrenceproblem, og så bør man gribe ind fra politisk side," siger Martin Salmon, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet, og tilføjer:
"Det bliver interessant at se ovenpå de her fødselsproblemer med fedtafgiften i hvor høj grad, at de kommende afgifter væltes rent over på forbrugerne eller om der lægges lidt ekstra til."
Ifølge chefkonsulenten er de nye afgifter lagt på producenterne, og derfor er det dem og leverandørleddet, som detailhandlen bør presse - ikke forbrugernes pengepung.
"Jeg synes godt, at politikerne kan stille i udsigt, at man vil kigge på de markeder, der berøres af afgifterne om et års tid for at se, hvordan afgifterne er væltet over på forbrugerne," lyder det fra Martin Salmon.
Forbrugerrådet opfordrer desuden danskerne til at gå derhen, hvor det er billigst og ikke lade sig spise af med ekstraordinære forhøjelser.