De økologiske varer står ikke og samler støv i de danske supermarkeder. For selvom der er krise og mange danskere er presset på pengepungen, kan supermarkederne nemlig notere sig, at salget af økologi ikke falder. Og det er på trods af, at det koster mere at gå efter 'Ø'et', når der skal handles ind.
Der er sket et fald i salget af økologisk mælk, men når man ser på det generelle billede, falder det økologiske salg ikke.
- Jeg har lige set på vores indekstal for den seneste periode, og den er faktisk uændret i forhold til samme periode sidste år, siger Katrine Milman, csr-chef i Coop Danmark, og fortæller, at man ser en større efterspørgsel på økologi i discountforretningerne, hvor der traditionelt set ikke har været så meget økologi i sortimentet.
- Det er en klar tendens, at de økologiske varer også flytter over i discountforretningerne, og vi har kunnet se nogle rigtig høje stigningsrater af salget af økologiske varer i vores discountforretning Fakta, siger Katrine Milman.
Men hvordan kan det egentlig være, at danskerne i disse krisetider fortsat køber økologisk, når man traditionelt set betaler en del mere for økologiske varer?
Svaret skal findes i vores indkøbsvaner, mener ekspert.
- Det at handle økologiske fødevarer er for mange mennesker efterhånden blevet en naturlig del af det at handle ind. Det er vaner og ritualer, der er grundlagt og derfor laves det ikke pludselig om, da det er småpenge, der bruges ekstra sammenlignet med det store billede, siger Heidi Boye, der har forsket i forbrugeradfærd på CBS og er seniorkonsulent hos Landbrug og Fødevarer.
Hun fortæller, at forbrugere derimod holder mere igen, når det gælder de meget dyre vaner som eksempelvis dyre rejser, middage og udskiftning af telefon eller bil.
Hvorfor danskere vil betale mere for økologi, er der lavet undersøgelser af, og de viser, at der er et todelt mønster, når vi vælger økologi.
- Vi ser en gruppe forbrugere, som køber økologi, fordi det er godt for dem og deres familie. Det er meget ud fra et sundhedsperspektiv, hvor man tænker på, hvad man putter i kroppen, og det er altså en altoverskyggende overvejelse for rigtig mange mennesker, forklarer Heidi Boye.
- Men så er der altså også en anden gruppe, som har et mere holistisk samfundsperspektiv på det at købe økologi, og de køber det, fordi det er godt for miljøet og for samfundet, konkluderer hun.