Ledere, der kunne skaffe en ung medarbejder til sin afdeling, fik en særlig bonus.
Den beslutning traf man i fødevareproducenten Nestlé Danmark tilbage i 2014.
Og det har i dag sat sine tydelige spor på personalesammensætningen i fødevaregiganten, skriver Berlingske Business.
De seneste to år har Nestlé i Danmark ansat 280 medarbejdere under 30 år, selvom målet alene var at ansætte 100 unge.
- Det er simpelthen blevet en integreret del af virksomheden. Vi gjorde det for at ændre kulturen, og det er lykkedes, siger Mikala Larsen, der er HR-direktør for Nestlé i Norden, til avisen.
Aktiviteter til unge
Det var hele afdelinger, der fik gavn af en bonus, der maksimalt udgjorde omkring halvanden månedsløn.
Udover at ansætte yngre kollegaer, kunne det også udløse en bonus, hvis afdelingen stod for aktiviteter rettet mod unge. På den måde blev der blandt andet iværksat CV-rådgivning og mentorordninger.
Der blev også lavet såkaldte skyggedage, hvor en ung arbejdsløs eller studerende fik mulighed for at følge en chef gennem en arbejdsdag.
Større arbejdsløshed blandt unge
Nestlés fokus på unge medarbejdere har været en del af et internationalt initiativ, hvor man ville gøre op med ungdomsarbejdsløshed.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at ledigheden blandt de 25-29-årige er steget, på trods af en generel stor jobfremgang på det danske arbejdsmarked.
I Nestlé er HR-direktøren godt tilfreds med, hvor projektet har bevæget sig hen.
- Det viser, at virksomheder kan gøre en ekstra indsats. Ungdomsarbejdsløshed er en særlig udfordring for et samfund, hvor vi risikerer delvist at tabe en generation på gulvet, siger hun til Berlingske Business.