For fem år siden stod den på gratis frokost, kildevand og massage til de ansatte i de danske virksomheder. I dag oplever danskerne, at deres frynsegoder er faldet for sparekniven
Virksomhederne bruger nemlig ikke længere pengene til at forkæle personalet, men på krisehjælp, coaching og psykologhjælp, når der skal fyres medarbejdere.
- Det er klart, at vi her de sidste to-tre år, hvor der har været finanskrise, og der er en del virksomheder, som har skullet spare og skære ned i bemanding, at der har været en øget efterspørgsel efter bistand i forbindelse med fyringsrunder, Jes Laursen, salgschef i Falck Healthcare til Newspaq.
Hos Falck Healthcare sender de nu psykologer ud til virksomhederne og hjælper dem med at komme igennem de svære fyringsrunder. Krisen forandrer nemlig den måde, virksomhederne vælger at bruge deres penge.
- Det er klart, at efterspørgslen på eksterne psykologydelser afspejler, hvad det er for problemstillinger, der er de fremherskende. Som tiderne har været, har det jo været at skulle håndtere og overleve en nedgangstid med fyringer, siger Michael Danielsen, psykologfaglig koordinator ved Erhvervspsykiatrisk Center til Newspaq.
Og det er ikke kun de fyrede der har brug for hjælp, når fyringsrunderne hærger, mener Michael Danielsen. Det er også dem, der skal levere de dårlige nyheder og de medarbejdere, der "overlever", som skal have en hjælpende hånd.
Derfor yder virksomheder som Falck Healthcare både psykologhjælp til de fyrede, til deres kolleger og til de ledere, der skal stå for de svære samtaler.
I Erhvervspsykiatrisk Center mener man, at danskerne behov for, at virksomheden træder til i svære tider, fordi de i dag investerer deres følelser i deres arbejdsliv, i langt højere grad end tidligere.
- For ti år siden havde vi måske talt med en psykolog selv, eller brugt vores netværk. Men i dag har vi i højere grad en forventning om, at når nu virksomheden har påført os denne her situation, så er det også dem der har ansvaret for at samle op på det, siger Michael Danielsen.