Endnu et udenlandsk firma har vundet en stor ordre på stationer til den ny metro i København. Det portugisiske firma CNBT skal støbe stationerne på Skjolds Plads og Vibenhus Runddel, oplyser Copenhagen Metro Team. Det skriver Fagbladet 3F.
Den italienske hovedentreprenør har valgt CNBT blot få måneder efter et andet portugisisk firma, Cinterex, blev smidt ud af byggeriet. De blev afsløret i omfattende lønsnyd for op mod 11,2 millioner kroner.
Metrobyggepladserne nogle af landets farligste arbejdspladser. Og flere af de udenlandske byggefirmaer er afsløret i systematisk lønsnyd. Det har ikke fået Copenhagen Metro Team til at vælge en dansk entreprenør.
- Vi forventer, at firmaet overholder de aftaler, som medlemmer af dansk Byggeri er forpligtede til, skriver Jens Munch fra Copenhagen Metro Team i en mail.
Fagbladet 3F har i en uge forsøgt at få en kommentar fra CNBT. Det er ikke lykkedes.
De store betonarbejder på metroen har vist sig at være lukket land for danske virksomheder. Det frustrere både arbejdsgivere og fagforening.
- Det er ærgerligt, at de danske virksomheder har svært ved at konkurrere med de udenlandske på metroen. Det er underligt, for vi viser på andre af de store projekter, at vi er konkurrencedygtige, siger Henrik Styrup, formand for Danske Anlægsentreprenører.
Han mener, de danske virksomheder har ekstra svært ved at få ordrer, fordi hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team er italiensk. Derfor vælger de andre udenlandske virksomheder, som de kender i forvejen.
Hos byggearbejdernes fagforening i København, 3F Bygge, Jord og Miljø, er faglig sekretær Jesper Weihe frustreret over situationen.
- De går udelukkende efter den laveste pris og vælger kun udenlandske vikarbureuer og bemandingsselskaber. De levner ingen plads til danske, anstændige entreprenører, siger Jesper Weihe.