Mandag sidst på eftermiddagen modtog Midt- og Vestsjællands Politi to anmeldelser fra ældre medborgere.
De var begge blevet snydt af personer, der havde udgivet for at være bankpersonale.
Det var pårørende til en 87-årig kvinde fra Høng, som reagerede og anmeldte, at den 87-årige ved halv to-tiden om eftermiddagen var blevet ringet op af en fremmed mand.
Manden fortalte den ældre dame, at der var sket noget mærkeligt på hendes bankkonto.
Han tilbød derfor at sende en medarbejder, som skulle have dankort med tilhørende kode, så bankkontoen kunne undersøges nærmere.
Kort efter telefonopkaldet dukkede en fremmed mand på den 87-åriges bopæl. Den falske bankmand fik udleveret dankort med tilhørende kode, og allerede klokken 14.10 blev der hævet af 15.000 kroner på kortet i en pengeautomat i Slagelse.
Manden, der afhentede dankortet, blev beskrevet som: mand, cirka 25 år, iført mundbind, muligt kørende i en lille sort bil, hvor der befandt sig en anden person.
Ægtepar snydt i Kirke-Såby
Næsten samtidig fik politiet også en anmeldelse fra et ældre ægtepar på 87 og 94 år fra Kirke-Såby.
De anmeldte, at mellem klokken 10.00 og 11.00 var de blevet ringet op af en fremmed mand.
Også han udgav sig for at være bankansat, og her var historien den samme om, at der var sket noget mistænkeligt på parrets bankkonti.
Kort efter dukkede en fremmed mand op. Også han fik udleveret et dankort med tilhørende kode.
Parret blev lovet, at dankortet ville blive returneret senest klokken 16.00, når der var blevet isat en chip i dankortet.
Det skete imidlertid ikke, og parret kontaktede deres pengeinstitut, som kunne oplyse, at der i alt var hævet 34.000 kroner på kontoen.
Manden nummer to beskrives således: mand, dansk af udseende og dansktalende, 25-30 år, 175-185 centimeter høj, spinkel af bygning, brunligt hår, iført mundbind, sort skjorte og mørke cowboybukser.
Snak med ældre
Politiet opfordrer til at være særdeles skeptisk når telefonopkald uden forudgående aftale eller konkret anledning.
Det er ikke normalt, at bankpersonale afhenter et dankort ved problemer på en bankkonto. Kortindehaveren altid vil skulle aflevere sit dankort eller andre betalingskort direkte til kortudstederen og ikke til tilfældige personer, der udgiver sig for at repræsentere kortudstederen.
Pårørende til ældre medborgere opfordres også til at tale med pårørende om andre former for bedrageri, herunder oplyse de ældre om, at kortnumre, koder til dankort og NemID sammen bankkontonumre er fortrolige oplysninger, som ikke bør udleveres til tilfældige personer.