FAKTA: Forliget om togfonden
Togfonden, som skal sikre hurtigere tog, tilføres yderligere to milliarder kroner. Foto: Claus Fisker/arkiv/Scanpix
Socialdemokratiet, DF, Enhedslisten, De Radikale og SF udvider togfonden med to milliarder kroner.

Togfondens fase 1 er blevet dyrere end forventet. Derfor tilføres der flere penge.

Dem skal VLAK-regeringen have med i finansloven. Ingen af de tre regeringspartier er med i togfonden:

* Aftalen om Togfonden blev formelt indgået i januar 2014 mellem den daværende SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

* Togfondens projekter krævede i alt 28,5 milliarder kroner, da aftalen blev indgået. Siden har det vist sig at blive dyrere.

* Et af de store mål er at sørge for, at der kun er en times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

* Pengene til togfonden skal komme fra beskatning af olien i Nordsøen. I aftalen er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 ville være 121 dollar.

* Men siden aftalen blev indgået, er olieprisen faldet drastisk.

* Helt præcist indgår disse projekter i fase 1:

Ny bane over Vestfyn, hastighedsopgraderinger (Fredericia-Hobro og Hobro-Aalborg), elektrificering (Fredericia-Aalborg og Roskilde-Kalundborg), kørestrøm, niveaufri skæring og perroner ved Ny Ellebjerg, bedre internet i tog og ramme til godstrafik i Nordjylland.

Kilde: Togfonden.

/ritzau/