FAKTA: Forliget om togfonden

Socialdemokratiet, DF, Enhedslisten, De Radikale og SF udvider togfonden med to milliarder kroner.
Togfonden, som skal sikre hurtigere tog, tilføres yderligere to milliarder kroner.
Togfonden, som skal sikre hurtigere tog, tilføres yderligere to milliarder kroner. Foto: Claus Fisker/arkiv/Scanpix

Togfondens fase 1 er blevet dyrere end forventet. Derfor tilføres der flere penge.

Dem skal VLAK-regeringen have med i finansloven. Ingen af de tre regeringspartier er med i togfonden:

* Aftalen om Togfonden blev formelt indgået i januar 2014 mellem den daværende SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

* Togfondens projekter krævede i alt 28,5 milliarder kroner, da aftalen blev indgået. Siden har det vist sig at blive dyrere.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

* Et af de store mål er at sørge for, at der kun er en times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

* Pengene til togfonden skal komme fra beskatning af olien i Nordsøen. I aftalen er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 ville være 121 dollar.

* Men siden aftalen blev indgået, er olieprisen faldet drastisk.

* Helt præcist indgår disse projekter i fase 1:

Ny bane over Vestfyn, hastighedsopgraderinger (Fredericia-Hobro og Hobro-Aalborg), elektrificering (Fredericia-Aalborg og Roskilde-Kalundborg), kørestrøm, niveaufri skæring og perroner ved Ny Ellebjerg, bedre internet i tog og ramme til godstrafik i Nordjylland.

Kilde: Togfonden.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.