Ritzau
Opdateret kl. 12:55
Togfondens fase 1 er blevet dyrere end forventet. Derfor tilføres der flere penge.
Dem skal VLAK-regeringen have med i finansloven. Ingen af de tre regeringspartier er med i togfonden:
* Aftalen om Togfonden blev formelt indgået i januar 2014 mellem den daværende SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
* Togfondens projekter krævede i alt 28,5 milliarder kroner, da aftalen blev indgået. Siden har det vist sig at blive dyrere.
* Et af de store mål er at sørge for, at der kun er en times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.
* Pengene til togfonden skal komme fra beskatning af olien i Nordsøen. I aftalen er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 ville være 121 dollar.
* Men siden aftalen blev indgået, er olieprisen faldet drastisk.
* Helt præcist indgår disse projekter i fase 1:
Ny bane over Vestfyn, hastighedsopgraderinger (Fredericia-Hobro og Hobro-Aalborg), elektrificering (Fredericia-Aalborg og Roskilde-Kalundborg), kørestrøm, niveaufri skæring og perroner ved Ny Ellebjerg, bedre internet i tog og ramme til godstrafik i Nordjylland.
Kilde: Togfonden.
/ritzau/