Fagforbund frygter for arbejdsforhold på restauranter med ny app
En ny digital platform gør det nemt for restauranter at hyre ekstra hjælp. Men virksomhederne kan godt komme på kanten med deres overenskomst, når de betaler honorarløn, lyder det fra 3F. (Foto: Scanpix: Axel Schütt)
Fagforbundet 3F frygter, at ny app kan underminere overenskomster.

Med en ny digital platform kan restauranter, hoteller og eventbureauer nemt hyre midlertidig arbejdskraft blandt en hær af unge studerende.

På Chabs kan personer, der gerne vil tjene lidt ekstra i ny og næ, lave en profil og søge vagter hos de virksomheder, der slår annoncer op på siden. 

Men hos fagforeningen 3F, der organiserer restaurationsbranchen, ser man mere kritisk på Chabs. Her er man bekymret for, om de virksomheder, der er dækket af en overenskomst, ender med at bryde den, hvis de benytter sig af Chabs.

 - De overenskomstdækkede virksomheder, skal, ud over lønnen og feriepenge heraf, betale pension. Honorarløn er som udgangspunkt inklusive feriepenge og ikke pensionsgivende, hvorfor virksomhederne kommer på kant med overenskomsten, siger faglig sekretær i privat service, hotel og restauration i 3F Bo Christensen til Avisen.dk.

Overholder overenskomst

Men ifølge direktøren i Chabs er det muligt for virksomhederne at overholde overenskomsten, hvis de er dækket af en. 

- Vi har opfordret virksomheder til at overholde overenskomsten, og det gælder også feriepenge. Der er intet til hinder for at sætte en timeløn, der både medregner minimumskravet for lønninger i overenskomsten og feriepenge, siger administrerende direktør Sebastian von Wildenrath Løvgreen og fortsætter. 

- Der er først krav om pension, når man har haft 58 vagter i en virksomhed. Og der er ingen i Chabs, der er i nærheden af det. Men vi arbejder på at få et system op at køre, hvor vagterne bliver registreret, så man kan holde øje med, om man er tæt på en grænse og skal til at have pension. 

Hos arbejdsgiverne i restaurationsbranchen ser man positivt på den nye platform, fordi den kan imødekomme det store behov, branchen har for hurtige og korte ansættelser.

- Alt, hvad der kan gøre det nemmere for virksomhederne at få adgang til arbejdskraft, er en god idé. For vi mangler arbejdskraft. Tit har vi brug for rigtig mange løstansatte på en gang til store arrangementer. Men selvfølgelig forudsat af, at lovgivningen og eventuelt gældende overenskomster bliver overholdt, siger administrerende direktør i Horesta Katia Østergaard. 

"Honorarløn er uhensigtsmæssig"

Hos 3F synes man også, det er uhensigtsmæssigt, at arbejdstagerne selv skal indberette skat. 

- Honorarløn er B-indkomst, hvor lønmodtageren får udbetalt bruttolønnen, og selv er ansvarlig for at afregne med Skat. Det vil være lettere for lønmodtageren, hvis der blev afregnet almindelig løn og udstedt en lønseddel – så ville der være betalt skat af lønnen, siger Bo Christensen.

Men ifølge Chabs har de valgt at udbetale honorarløn for at gøre det lettere og mere fleksibelt for virksomhederne. Samtidig ser de det også som en fordel, at arbejdstagerne kan få deres løn hurtigt.

- Hvis en virksomhed bruger ti forskellige chabbere over to uger, så skal de ind og registrere det ti gange i deres lønsystem. Det er meget ressourcetungt. Desuden har vi lavet en grundig skatteguide, som viser, hvordan man indberetter til skat, siger Sebastian von Wildenrath Løvgreen.

Direktør: Vi har et medansvar

I og med det både er virksomheder, der er dækket af en overenskomst, og virksomheder, der ikke er, som bruger Chabs, opfordrer Bo Christensen arbejdstagerne til at gå ind i en fagforening.

- Hvis der udføres overarbejde, og arbejdsgiver ikke aflønner for dette, er det en sag mellem arbejdsgiveren og lønmodtageren. Chabs.dk har fraskrevet sig ethvert ansvar. Det vil derfor, som i ethvert andet ansættelsesforhold, være en rigtig god idé, at være organiseret i en rigtig fagforening, siger han.

Ifølge Chabs er det ikke rigtigt, at de ikke tager ansvar. Hvis der opstår sager mellem virksomheder og chabberne, så er de klar til at gå ind i dem og løse problemet. 

- Vi ved godt, at vi har et medansvar. Vi tager os af enkeltsager, hvis nogen parter har en klage. Og er der et mønster i, at en virksomhed flere gange har opført sig forkert, så kan man diskutere, om de overhovedet skal være på platformen, siger Sebastian von Wildenrath Løvgreen.

via Listen To News