"Hvordan er det at arbejde i Odense Kommune?" og "Har de en god kantine hos Arla?"
Den er et velkendt fænomen, at virksomheder og rekrutteringsbureauer søger information om jobsøgere på nettet via de sociale medier.
Men det går også den anden vej.
Ny undersøgelse fra vikar og rekrutteringsbureauet Randstad viser, at rigtig mange jobsøgere googler potentielle arbejdsgivere og bruger deres sociale netværk i jagten på nyttig information.
Knap halvdelen af danskerne (47 pct.) søger information på sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn om en potentiel arbejdsgiver, inden de sender en jobansøgning afsted til det pågældende sted.
Og står der for meget negativt om virksomheden på de sociale medier, vælger en tilsvarende andel (nemlig 47 pct.) at lade ansøgningen blive i skuffen.
"Internettet er blevet en oplagt mulighed for kandidaten at søge information om en eventuel kommende arbejdsplads. Finanskrisen har gjort, at det i en periode har været arbejdsgivers marked, men de tider er ved at være forbi. Der er begyndt at komme rift om kandidaterne," siger Carsten Bjørke, direktør i Randstad vikar og rekruttering.
Undersøgelsen, der sammenligner godt 30 lande, viser, at jobsøgere i Kina og Indien påvirkes mest af, hvad netværket mener.
Her svarer over 70 procent, at de ikke vil søge job hos potentielle arbejdsgivere, som omtales negativt på de sociale medier.