I de kommende uger skal konsulenter fra Energistyrelsen ud til over 1000 små og mellemstore butikker og kigge på deres pærer. Det skal kaste lys over, om der er en besparelse at hente for butikkerne ved at skifte til LED-pærer.
Det oplyser Energistyrelsen i en pressemeddelelse.
De første byer, hvor konsulenterne slippes løs, bliver Kolding og Helsingør. Herefter vil de komme på besøg i yderligere 19 byer.
Kan spare op til 80 procent
Konsulenterne tilbyder en optælling af butikkens lyskilder og en beregning af, hvor meget butikkerne kan spare ved at skifte til LED-belysning.
I alt står detailhandlen for 11 procent af danske virksomheders elforbrug. Halvdelen af det elforbrug stammer fra belysning.
Ifølge Energistyrelsen benytter butikkerne ofte halogenpærer og kan spare mellem 50 og 90 procent ved et skifte til LED-pærer.
Et regneeksempel fra styrelsen viser, at en lille butik med omkring 25 halogenpærer på 35 watt kan spare op til 80 procent på elregningen ved at skifte til LED-pærer.
Elsparepærer holder længere
Besøgene er en del af en kampagne om energibesparelser, som Energistyrelsen kører i uge 39 til og med uge 42.
Her skal blandt andet LED-pærens fordele promoveres. Myter om dårligere lyskvalitet og ligheder med elsparepæren aflives. Eksempelvis holder en elsparepære i omkring 10.000 timer, mens LED-pærer lyser i 15.000-30.000 timer.
Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) håber, at besøgene resulterer i en række pæreskift.
- At skifte til LED-belysning er en investering, som man får igen på en billigere elregning, men jeg forstår godt, at mange butikker har brug for at føle sig sikre på, hvor stor besparelsen er, før de skifter det hele ud, siger han:
- Nu får de konkret hjælp, og jeg håber, at rigtig mange butikker får mod på at skifte til LED-belysning.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.