Der er i den grad blevet skrevet meget om Ryanair i de danske medier hen over sommeren, hvor selskabet har ført en kamp mod den danske fagbevægelse, som blev tabt i Arbejdsretten.
Men selskabet har udnyttet den negative omtale til at sælge billetter, skriver dr.dk.
I juli i år satte Ryanair passagerrekord med godt ti millioner rejsende på de internationale afgange og har samtidig fremlagt et kvartalsregnskab med et resultat efter skat på 1,8 milliarder kroner.
Branding-ekspert og administrerende direktør i kommunikationsvirksomheden Lead Agency Kresten Schultz Jørgensen mener, at Ryanairs provokationer en bevidst del af markedsføringen.
- Ryanairs marketingsstrategi består i mest mulig omtale – for enhver pris – fordi deres forretningsmodel er at sælge en helvedes masse billetter. Deres advokatregninger er større end deres marketingsbudget, fordi de spekulerer i provokationer, siger han til dr.dk.
Ryanair har brugt sagen i Danmark til kontinuerligt at slå fast, at selskabets mål er at sælge billige billetter. Og det er en god idé, mener lektor i ledelseskommunikation ved Aarhus Universitet Winni Johansen.
- De får jo opmærksomhed i medierne, og hvis de bastant går ud med deres egne budskaber, får de dem så igennem, siger lektor i ledelseskommunikation ved Aarhus Universitet Winni Johansen til dr.dk.
Kresten Schultz Jørgensen vurderer, at Ryanairs strategi kun vil have gevinst på kort sigt, og at virksomheden fremadrettet er nødt til at samarbejde med blandt andet fagforeninger og lufthavne, hvis væksten skal være bæredygtig. Hvor længe Ryanair kan fortsætte som hidtil med stigende passagertal til følge, er han dog i tvivl om.