Der vil komme flere og værre ulykker, hvis regeringen får held til at gennemføre en lov, der giver visse busser lov til at køre 100 kilometer i timen på motorvejen.
Det vurderer trafikforsker Harry Lahrmann, der er lektor ved Aalborg Universitet.
- Vi har en generel viden om, at der kommer flere og mere alvorlige ulykker, når hastigheden sættes op, siger han.
Han peger på, at det er problematisk, at der i fremtiden vil være endnu en hastighedsgrænse på motorvejen. En for biler, en for lastbiler og en for busserne.
- Busserne må i dag køre med samme hastighed som med lastbiler. Når vi tilfører endnu en hastighedsgrænsen ved vi, at der kommer flere ulykker. Jo mere variation i hastighed, jo værre er det, siger trafikforskeren.
For at en buschauffør kan trykke ekstra hårdt på speederen, skal bussen have en særlig godkendelse. Og det kræver, at bussen lever op til særlige krav til blandt andet sikkerhed, indretning og udformning.
Hurtigere busser vil dog ikke kun have konsekvenser i forhold til trafiksikkerheden.
- I forhold til kapaciteten på motorvejen vil det også have betydning, fordi det vil føre til, at flere busser overhaler lastbiler, siger han.
- Samtidig vil CO2-udslippet stige markant, hvis busserne kommer til at køre hurtigere, hvilket er tankevækkende i en tid, hvor der er fokus på miljøet, siger Harry Lahrmann.
Transportministeren og justitsministeren har sendt et lovudkast om de såkaldte Tempo 100-busser i høring. Med lovforslaget imødekommer regeringen et ønske fra busvognmændenes brancheforening.
Ministrene peger på, at man i Tyskland har indført en tilsvarende ordning, og at det samme gælder de fleste øvrige EU-lande.
/ritzau/