Ahhh. Tak, Ørbæk Bryggeri - uden jeres kølige pilsner havde jeg aldrig scoret kampens afgørende mål.
Sådan kunne en frisk reklamemand måske føle sig fristet til at reklamere for det lille fynske bryggeri eller en af landets mange andre producenter af øl, sprut og alkohol.
Men det må han bare ikke. Herhjemme er det som annoncør forbudt at forbinde alkohol og aktiv sportsudøvelse.
Alligevel slipper mange producenter af med at reklamere for øl og sprut i sammenhæng med idræt uden konsekvenser, mener kritikere, der nu fremhæver et grelt eksempel, der understreger, at alkohol og sport kædes stadig oftere sammen.
Hjørnekioskkæden 7-Eleven reklamerede under sidste sommers VM i fodbold for et tilbud på sodavand med alkohol. På de store billeder førte 'VM-Fest' over 'Tam Stemning' 1-0 med tydelig reference til butikkens tilbud.
Alkoholklagenævnet kan dog ikke se noget problem i reklamen, bl.a. fordi græsset og stadionet ikke er belyst.
"Der er (ikke, red.) en sammenkobling mellem den faktiske sportsudøvelse og alkohol, idet det fremgår af baggrunden, at det er aften og lyset er slukket og idet der hverken er afbilledet tilskuere, spillere eller stadion i øvrigt," lyder det i nævnets afgørelse.
Det er Alkoholpolitisk Landsråd, der bl.a. er støttet af Sundhedsstyrelsen, som har klaget over reklamen, og her vækker afgørelsen forargelse, den er nemlig led i en general tendens, påpeger informationsmedarbejder Ina Johansen.
"Sidste år reviderede Alkoholklagenævnet sine retningslinjer. Men det der blev præsenteret som en stramning af reglerne, mener vi, i virkeligheden er en lempelse. Det er jo åbenlyst absurd, når man blåstempler en reklame, blot fordi lyset på stadionet er slukket," siger hun.
Alkoholpolitisk Landsråd mener, at sagen blot er med til at fremhæve behovet for et generelt forbud mod reklamer for alkohol. Lige som det gør sig gældende for tobak.
SF's sundhedsordfører, Jonas Dahl, bakker op. Han henviser til det problematiske i, at det i høj grad er alkoholproducenterne i Alkoholklagenævnet, som skal skride ind over for reklamer med uheldige signaler.
"Det er klart, at hvis industrien ikke selv kan finde ud af at håndtere og håndhæve et forbud på en ordentlig måde, så er der ikke andre muligheder, end at lovgive om det," siger han.
Jonas Dahl er desuden utilfreds med, at sponsorer af eksempelvis fodboldklubber og -turneringer er fritaget for forbuddet mod at reklamerer. Det betyder bl.a. at FC København og OB kan have Carlsbergs logo på brystet. Ligesom Viasat viser Champions League i samarbejde med Heineken.
"Det sender et uheldigt signal om, at man kan blive en stor sportsmand, hvis man drikker rigtig mange Heineken," lyder det fra SF'eren, der som minimum mener, at industrien må se på, om retningslinjerne for alkoholreklamer er i orden.
Men både Alkoholpolitisk Landsråd og SF undervurderer de unge, mener Dansk Folkeparti, som slet ikke ser behov for et generelt forbud mod alkoholreklamer.
"Hvis det virkelig var sådan, at de unge bare gjorde, hvad de så i reklamerne, så skulle vi da have flere ølreklamer, for jeg ser da hellere, at de drikker øl end den hårdere sprut," siger DF's sundhedsordfører, Liselott Blixt.
Læs Alkoholklagenævnets retningslinjer for alkoholreklamer her.
Læs nævnets blåstempling af reklamen her.
Alkoholklagenævnet håndhæver reglerne om alkoholreklame.
Nævnet har ingen håndfaste sanktionsmuligheder, men kan rejse kritik af reklamer, som der bliver indgivet klage over. Forbrugerombudsmanden kan gå ind i sager, hvor annoncører ikke følger henstillinger.
Medlemmerne af Alkoholklagenævnet er hovedsagligt alkoholbranchen, men også Forbrugerrådet har plads. Mens Forbrugerstyrelsen har fast observatørstatus.
Nævnet blev oprettet i 2000 og reviderede sidste år sine retningslinjer.