Et alt for lavt bud på den eftertragtede Øresundskørsel forrige år har muligvis slået bunden ud af DSB's datterselskab DSBFirst.
Det skriver DR. Datterselskabet skylder moderselskabet 304 millioner kroner, og hvis en tvivlsom handel mellem de to selskaber går i vasken, som meget tyder på, så stiger gælden til 396 millioner kroner.
"Jeg er da bekymret for, om DSBFirst går konkurs. Når selskabet ikke tjener penge og har en kæmpegæld, så er der jo risiko for konkurs," siger DF`s trafikordfører, Kim Christiansen, til DR.
Og det bliver de danske skatteydere, der skal betale regningen. I forvejen betaler danskerne årligt DSB over fire milliarder kroner for at køre tog i Danmark.
"Det er ikke holdbart, for når en gæld hele tiden vokser, så kommer der jo et tidspunkt, hvor man ikke kan betale pengene tilbage," siger de radikales trafikordfører Johs Poulsen til DR.
DR lavede i december 2009 en række historier om, at DSB via det nystiftede DSBFirst bød alt for lavt på Øresundskørslen.
En rigsrevisionsundersøgelse er nu på trapperne.
Dansk Folkepartis trafikordfører kan allerede nu sige, at han begynder at føle sig ført bag lyset.
"Vi har godkendt en kontrakt med et tilsyneladende for billigt bud, men dengang fik vi revisorernes ord for at det var okay," siger Kim Christiansen til DR.
Fornylig bad transportministeren revisionsselskabet KPMG undersøge det oprindelige bud og økonomien i DSBFirst.
"Vi er jo bekymrede for, at gælden i DSBFirst er så stor, at det kan påvirke, om man i fremtiden kan blive ved med at køre tog," siger transportminister Hans Christian Schmidt.
DSB's administrerende direktør Søren Eriksen blev fornylig fyret i forbindelse med aflæggelsen af regnskabet.