En netbank er god, når regningerne skal betales. Men den skal kunne mere. Det erkender flere banker, der i fuld gang med at nyskabe deres netbank. Og det synes der at være brug for.
I flere test de senere år har netbankerne nemlig fået kritik for at have stået stille i mange år.
Fremover vil netbankerne også sikre kunderne et godt overblik over deres økonomi. Det skal være let at se, om der er løbende overskud eller underskud - og hvor pengene bliver af.
I Spar Nord, der er ved at lancere en ny udgave af sin netbank, vil kunderne få et "lagkagediagram", der fordeler udgifter som mad, rejser, telefoni og transport.
Samtidig vil man kunne designe sparegrise til forskellige typer af opsparing.
- Danskerne sparer op som aldrig før. Derfor har vi gjort det muligt for kunderne at navngive og udklæde kulørte sparegrise, alt efter om der spares op til ferie, bil eller noget tredje, siger Carsten Henriksen, direktør i Spar Nords it-afdeling.
Ifølge Spar Nord har netbankerne ikke ændret sig fundamentalt, siden de kom frem for cirka 20 år siden. Men det er nu ved at ske, mener man.
- Netbanken har altid været et værktøj, der sætter kunderne i stand til at lave de mest almindelige bankforretninger selv. Det har været med til at gøre den danske banksektor mere effektiv. Men nu er det på tide at komme videre, siger Carsten Henriksen.
Langt fremme i feltet af netbanker ligger Nykredit, der i test hos Tænk Penge er løbet med førstepladsen. Nykredit har blandt andet satset på en tilsvarende "lagkagetjeneste" ved navn Forbrugsoverblik.
- Vi har taget hul på næste version. Her går vi især videre med at sikre et bedre overblik og nærme os egentlig rådgivning, siger Thomas Egede Kragh, underdirektør i digitale medier hos Nykredit.
- Mange ønsker at tage ansvar, ikke for selve beslutningen, men for de indledende undersøgelser omkring økonomien, siger Thomas Egede Kragh.
For at hjælpe kunderne har Nykredit åbent for videomøder, hvor man uden videre kan koble sig op med en rådgiver.
Økonomirådgiver Kim Valentin fra Finanshuset mener, at netbankerne arbejder på at blive mere brugervenlige - efter at de har været præget af fokus på teknologi.
- Nu handler det mere om at gøre det så nemt som muligt for folk. Men man får stadig ikke den lidt ældre generation med, slet ikke for eksempel når det gælder om at handle værdipapirer via netbanken, siger Kim Valentin.
Det er både for svært og for begrænset i mulighederne, vurderer han. Bankerne sidder dog i en dobbeltrolle, fordi de tjener godt på at handle aktier for kunderne. Omvendt risikerer bankerne, at kunderne siver til handelsplatforme på nettet.
Kim Valentin finder det fint, at netbanken sikrer et bedre overblik.
- Men det vigtige er, at folk får taget de rigtige beslutninger, siger han.
Der er netbankernes systemer endnu ikke gode nok, mener han. De giver mange mulige svar - men ikke nødvendigvis det, der er brug for.
- Når det gælder økonomi, vil vi helst undlade at tage stilling. Man frygter at gøre noget forkert. Kunden skal ud af den ubeslutsomhed. Det klarer systemerne ikke endnu, mener Kim Valentin.