Pisa Problemløsning 2012 slår en tyk streg under, at det er nødvendigt at have kundskaber, færdigheder og faglig viden, for at man kan være kreativ og løse problemer.
Det siger uddannelsesordfører Alex Ahrendtsen (DF).
- Alle troede, at danske elever netop var dygtige til problemløsning, men de er kun middelgode, siger han.
Flere tusinde unge 15-16-årige elever har været igennem testen, og den viser, at Danmark med 497 point ligger omtrent på OECD's gennemsnit.
Ifølge Alex Ahrendtsen er det afgørende for at ændre resultatet, at læreren genvinder sin plads som myndighed og autoritet i klassen gennem faglig viden og sikker optræden.
Derudover skal forældrene være ambitiøse på deres børns vegne. Eleverne skal høre efter, og der skal være ro i klassen.
- Forudsætningen er mere disciplin, og at skolelederne går foran som fyrtårne og stiller krav til både lærerne og eleverne, siger han og fortsætter:
- Vi ved fra forskning, at noget af det, der virkelig får folk til at rykke, er, at der er tæt kontakt mellem elev og lærer - gennem evalueringer og feedback, og det bliver der taget hånd om i den nye folkeskolereform.
Ifølge undersøgelsen mangler lidt over 20 procent af eleverne i Danmark funktionelle kompetencer i problemløsning.
Det betyder, at det gør det vanskeligt for dem at deltage effektivt og produktivt i et moderne samfund, konkluderer undersøgelsen.
/ritzau/