Den gruppe, som ikke kan bruge en computer til at gå på nettet med, skal kunne komme i kontakt med det offentlige på den gammeldags og manuelle måde.
Sådan lyder reaktionen fra Dansk Folkeparti efter, at Avisen.dk søndag beskrev, hvordan et stigende antal københavnske borgere farer vild i kommunens hjemmeside.
”Det er meget alarmerende at Københavns kommunes hjemmeside er så ringe og overhovedet ikke er brugervenlig, når man samtidig vil tvinge borgerne til at bruge disse dårlige løsninger,” siger Dennis Flydtkjær, IT-ordfører for DF.
Netop nu behandler politikerne på Christiansborg to lovforslag, der går ud på at digitalisere en række offentlige løsninger, så borgerne fremover skal henvende sig til kommunen digitalt.
Det er regeringens mål, at alt kommunikation til det offentlige skal foregå digitalt i 2015.
Det gælder eksempelvis, når borgeren skal søge kontanthjælp, anmelde flytning, ansøge om institutionsplads eller indskrive barn i folkeskole.
Lader borgeren i stikken
Men med de nuværende hjemmesider ser Dansk Folkeparti problemer forude.
”Man lader simpelthen borgeren i stikken, når løsningerne ikke er gode nok, så derfor er det min holdning, at man ikke skal tvangs-digitalisere, men derimod satse på frivillige løsninger,” siger Dennis Flydtkjær.
Han understreger, at han ikke er imod digitalisering, der har mange fordele.
”Er løsningen god og brugervenlig nok, så skal folk nok bruge den. Men man skal altså ikke tvinges til at bruge en katastrofal hjemmeside, som man ikke kan finde rundt i,” siger Dennis Flydtkjær.
S: Der skal være en tidsfrist
Men uden tvang får man ikke hesten til at drikke, siger man hos Socialdemokraterne.
Der skal være en tidsfrist for, hvornår danskerne ikke længere kan gribe knoglen eller sende et brev til kommunen.
”Det ER nødvendigt med en tidsfrist - ellers sker der ingen udvikling,” siger socialdemokraternes tele- og IT-ordfører Trine Bramsen.
Hun mener til gengæld, at Københavns Kommunes hjemmeside er et blandt mange eksempler på, at de kommunale hjemmesider langt fra er gearede i forhold til udviklingen.
15 procent kan ikke
”Det allervigtigste er, at kommunerne hurtigst muligt får sikret nogle gode brugbare digitale løsninger. Så kan man altså godt få hovedparten af de danske borgere med,” siger Trine Bramsen.
Ifølge regeringens egne tal er omkring 85 procent af danskerne klar til at snakke digitalt med det offentlige.
Ud af de resterende 15 procent skal halvdelen have hjælp for at kunne kommunikere digitalt med det offentlige.
De resterende syv og en halv procent af danskerne tilhører ifølge Trine Bramsen en gruppe, som ”aldrig bliver digitale”.
Hvordan vil I sikre, at de ikke afskæres fra at kommunikere med det offentlige, når I digitaliserer kommunikationen?
”De skal kunne henvende sig på borgerservice eller få den hjælp gennem hjemmehjælp eller familie,” siger Trine Bramsen.
Hun understreger, at gruppen af borgere, der vil være ude af stand til at kommunikere digitalt med det offentlige, vil blive mindre for hvert år der går.