Detailhandlen har mistet optimismen

Hvert femte supermarked forventer mindre omsætning i 2012.
Grafen markerer den nedtur, der er sket i forventningerne i detailhandlen.
Grafen markerer den nedtur, der er sket i forventningerne i detailhandlen. Foto: Danmarks Statistik

Færre kunder i supermarkedet og færre ansatte.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Detailhandlen har mistet troen på fremtiden, det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Den såkaldte konjunkturindikator er faldet markant det sidste halve år, og den ligger nu et godt stykke under nulpunktet på -11. Tallet angiver branchens forventning til omsætning, beskæftigelse, salgspriser og den faktiske omsætning. Og her er den generelle forventning noget mere dyster end i midten af 2011.

For bare et halvt år siden var der generel optimisme i detailbranchen, men det er især forventningen til omsætningen, der har givet et mere negativt helhedsindtryk.

Indikatoren for den forventede omsætning er faldet fra 24 til -22 siden oktober sidste år. Med andre ord forventer mere end et ud af fem supermarkeder, bilhandlere og andre detailhandlere altså, at 2012 bliver mindre indbringende.

Samme andel forventede ellers øget indtjening for bare to måneder siden.

Forventningerne til beskæftigelsen i branchen har også udviklet sig negativt. Hos dem, der sælger fødevarer, forventer knap 30 procent lavere beskæftigelse, mens det gælder halvdelen af bilhandlerne.

Eneste lyspunkt i de nye tal er forventningerne til salgspriserne, her har flere dele af branchen positive forhåbninger.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.