Det danske flyvevåbens indsats i de piratfyldte farvande omkring Somalias kyst, har været en medvirkende årsag til færre pirater i området.
Det vurderer Hans Peter Andersen, der har været eskadronchef i en udsendelsesperiode på det danske Challenger-fly, som har været udsendt.
- Det vil vi i hvert fald gerne tro, siger Hans Peter Andersen.
Oprindeligt var det meningen, at det danske Challenger-fly skulle jagte pirater i området. Den nedsatte pirataktivitet har dog betydet, at indsatsen i højere grad har bestået i efterretningsarbejde.
- Vi har for eksempel fløjet langs kysten og observeret mistænkelig aktivitet. Vi har så sendt efterretningerne videre, så man for eksempel har kunne dirigere skibe hen og undersøge dem nærmere, fortæller Hans Peter Andersen.
Undervejs har man både fotograferet og filmet aktiviteten, og det er blandt andet de oplysninger, som er sendt direkte videre til landjorden.
Ifølge Nato, har flyets besætning produceret mere end 100 timers video og 4000 fotografier for at hjælpe krigsskibene i området til at patruljere mere effektivt.
- Vi har jo med et fly kunne dække et meget stort område sammenlignet med for eksempel et skib, siger Hans Peter Andersen.
Der findes ikke præcise tal for, hvor ofte det har resulteret i afværgede piratangreb.
Flyet har ifølge flyvevåbnet været ude på 38 missioner og fløjet i alt 232 timer for at overvåge de piratfarlige farvande. De omfatter både Adenbugten, Det Arabiske Hav og Det Indiske Ocean.
Det danske fly afløses nu af fregatten Iver Huitfeldt, der snart slutter sig til Natos antipiratindsats i området. Om bord på fregatten er en af Flyvevåbnets Lynx-helikoptere.
Det er dog allerede planlagt, at det danske challengerfly skal af sted to måneder både næste år og i 2014.
/ritzau/