Coop Bank har uretmæssigt opkrævet gebyr fra 2001 kunder, i forbindelse med at kunderne ville indfri lån før tid.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Kunderne er blevet opkrævet et gebyr på 250 kroner i perioden mellem 1. april 2022 og 15. marts 2024.
Forbrugerombudsmanden mener, at gebyret er ulovligt. De kunder, der har betalt gebyret, har ret til tilbagebetaling.
Det skyldes, at Kreditaftaleloven giver forbrugere ret til at tilbagebetale et lån før tid, og at kreditgiveren som udgangspunkt ikke kan kræve betaling. Kun hvis der er tale om et lån med fast rente, giver loven begrænset mulighed for at opkræve en mindre kompensation, lyder det.
De pågældende lån fra Coop Bank var variabelt forrentede og derfor ikke omfattet af undtagelsen, skriver Forbrugerombudsmanden.
Coop Bank har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at banken vil tilbagebetale de opkrævede gebyrer til kunderne.
Forbrugerombudsmanden tog sagen op efter at være blevet kontaktet af en forbruger, der havde modtaget en opkrævning på det uretmæssige gebyr.
Efter at Forbrugerombudsmanden er gået ind i sagen har Coop Bank fjernet gebyret fra sin prisliste per 1. maj 2024.
- I forlængelse heraf opfordrer jeg banken til at gennemgå sine forbrugeraftaler med henblik på at sikre, at aftalevilkår til ulempe for forbrugerne står tilstrækkeligt klart og dermed lever op til den lovbestemte oplysningspligt, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen.
I maj blev det meddelt, at Coop Bank var blevet solgt til Sydbank. Tidligere var banken ejet af Coop amba.
Banken blev sat til salg tidligere i år, som led i en aftale som Coop amba lavede med energiselskabet OK.
Aftalen indebærer, at OK og Coop amba skal tilføre to milliarder kroner i ny kapital til Coop Danmark. Det skal være med til at redde det økonomisk pressede Coop Danmark.
Aftalen betyder samtidig, at OK overtager cirka halvdelen af ejerskabet i Coop Danmark og samtidig får bestemmende indflydelse.
/ritzau/