Selvom boligmarkedet er gået op ned i løbet af det seneste par år; først med coronaepidemien, der tændte op under køberne, til den nuværende inflation og energikrise, der har fået dem tilbage i skjul – så er der noget, der stadig er helt ved det gamle:
Altan er nemlig igen i år den mest eftertragtede vare på mæglernes hylde. Det viser en opgørelse fra boligsøgningssitet Boliga.dk over de ord, der hyppigst bliver tastet ind i fritekstfeltet, når danskerne går på boligjagt.*
I mange år har ”altan” ligget i toppen af listen og også i 2022 indtager den førstepladsen med 619.262 søgninger - over dobbelt så mange som andenpladsen, der går til ”havudsigt”, som boligkøberne har søgt på 264.000 gange.
I top ti over de mest populære søgeord blandt boligkøberne finder man desuden også ”udsigt”, ”flexbolig”, ”elevator”, ”pool”, ”garage”, ”skov”, ”tagterrasse” og ”håndværkertilbud.”
Omrokeringer og nye spillere
Sidste år var det ”have”, der lå på tiendepladsen, men i år er det altså ”håndværkertilbud”, som med 53.602 søgninger har indtaget placeringen og skubbet sin grønne konkurrent ud af top ti.
”Have” ligger i stedet nede på en 12. plads efter ”uden bopælspligt”, som har sneget sig ind på en 11. plads - og med 52.243 søgninger ligger ganske tæt på ”håndværkertilbud” på pladsen over.
Men selvom danskerne – i hvert fald blandt de mest populære kvaliteter i en bolig - stort set leder efter det samme år efter år, så er der nogle nye spillere, som har meldt sig på banen her i 2022 ifølge Boliga.dk:
Der er nemlig dukket to nye ord op på listen over de 50 meste brugte søgeord, som ikke var der sidste år: ”Fjernvarme” og ”jordvarme”, som med henholdsvis 14.079 og 7.892 søgninger i løbet af året indtager en 26. og 42. plads på listen.
Se boliger til salg med altan her
https://www.boliga.dk/resultat?q=Altan&sort=price-d
*Boliga.dk har opgjort de 50 mest brugte ord skrevet i fritekstfeltet under boligsøgningen på Boliga.dk i 2022 og 2021.