Når stilladsarbejderen falder ned og bliver invalideret, så bliver det afgjort på få timer af en sagsbehandler på akkord, om han kan få erstatning eller ej.
Arbejdsskadestyrelsen afgør omkring 65.000 sager årligt, og afgørelsen kan betyde millioner af kroner for den skadelidte.
Men sagsbehandlerne i styrelsen er stærkt presset af konstant øgede krav til, hvor mange sager de skal behandle og afslutte. Det skriver Politiken.
I forsommeren skruede ledelsen kravet til antal afsluttede sager per medarbejder op fra 610 til 721 om året. Og samme vej er det gået med et antal point, som medarbejderne skal præstere per time.
I en Kronik i dagens Politiken langer en jurist, der netop har opsagt sit job i styrelsen, hårdt ud efter ledelsen og den ensidige fokusering på måltal.
- Men det har virket på produktionen. Sagsbehandlerne er stressede og skræmte og spytter afgørelser ud i en vældig fart - fyldt med fejl og ufuldstændige begrundelser, skriver Hans Bøgesvang Riis i Kroniken.
En af landets førende eksperter på området, advokat Karsten Høj, nikker genkendende til billedet af en statslig styrelse der er mere optaget af ressourcer og økonomiske mål end af kvalitet og faglighed:
- Det, der er sværest at måle, er jo kvaliteten og fagligheden i de afgørelser, der bliver truffet. Og her må jeg være ærlig og sige, at det er vi ikke imponerede over, det er ikke altid godt nok, siger Karsten Høj, der blandt andet er medlem af Danske Advokaters repræsentantskab og formand for brancheforeningens fagudvalg inden for erstatning og forsikring.
I Arbejdsskadestyrelsen afviser direktør Anne-Marie Rasmussen kritikken:
- Vi sigter på at behandle vores sager med et højt fagligt niveau og samtidig afgøre sagerne på en måde, så borgerne hurtigst muligt kan få en afklaring af deres situation. Desuden mener jeg ikke, at produktivitet og kvalitet er hinandens modsætninger - snarere tværtimod, siger hun til Politiken.